Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoofd, I.M.
dc.contributor.authorLeeftink, D.A.
dc.date.accessioned2015-08-12T17:00:49Z
dc.date.available2015-08-12T17:00:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21028
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt op een media ecologische wijze de relatie tussen de affordances van de collaboration technology (CT) Google Docs en empowerment/disempowerment verkend. Hierbij wordt de vraag gesteld: “Op welke manier kunnen de affordances van Google Docs zorgen voor empowerment of disempowerment van mensen bij online samenwerkingsverbanden?” CT’s zijn applicaties waarmee mensen online samenwerkingsverbanden kunnen aangaan. Deze samenwerkingsverbanden berusten op interactionele en perceptuele processen tussen mensen, welke gevormd kunnen worden door de affordances van media. Affordances zijn hierbij de eigenschappen van een medium die bepaalde handelingen vermogen en andere handelingen kunnen beperken. Via deze weg kunnen affordances handelingsvermogen van mensen uitbreiden of inperken. Affordances kunnen daarmee zowel empowering (“een uitbreiding van handelingsvermogen”) als disempowering (“een verkleining van handelingsvermogen”) zijn. In dit onderzoek worden de concepten ‘affordance’ en ‘empowerment/disempowerment’ ondergebracht in het “Media Affordance-Empowerment analyse”-model. Hierin zijn een aantal veelvoorkomende affordances van communicatiemedia opgenomen zoals beschreven door Kraut et al. (2002), evenals drie verschillende ‘power dimensies’ (Rowlands, 1997) waarop empowerment en disempowerment kunnen voltrekken. Aan de hand van dit model wordt een affordance-analyse gemaakt van Google Docs, wat zowel algemene als specifieke inzichten verschaft over de relatie tussen de affordances van Google Docs en haar mogelijke empowering/disempowering kwaliteiten. Deze kennis maakt de ‘tegenstrijdigheden’ van media zichtbaar die in dagelijks gebruik niet altijd opvallen, wat zowel inzichten kan verschaffen voor toekomstig CT ontwerp als licht kan werpen op de relatie tussen ‘media omgevingen’ en de processen die zich hierin kunnen voordoen. De opvallendste bevinding hierbij is dat mensen in de virtuele omgeving van Google Docs grenzen van fysieke belichaming kunnen overstijgen, maar tegelijkertijd met nieuwe ‘virtuele grenzen’ te maken krijgen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent620074
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEmpowering Media: Een affordance analyse van Google Docs
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAffordances, agency, empowering media, empowerment, power, Google Docs, collaboration technologies
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record