Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBouwer, I.R.
dc.contributor.authorEastall, L.M.
dc.date.accessioned2015-08-11T17:01:02Z
dc.date.available2015-08-11T17:01:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21008
dc.description.abstractUit het rapport van de Inspectie van het Onderwijs blijkt dat de schrijfkwaliteit van basisschoolleerlingen onder de maat is. Dit komt doordat in het huidige onderwijs te weinig aandacht aan schrijven wordt besteed. Voortvloeiend uit deze bevindingen is Het Schrijfproject gestart. Dit project is in samenwerking met Cito en Universiteit Utrecht opgezet om schrijfprestaties van leerlingen te verbeteren. In dit project maken leerkrachten gebruik van een lesmethode genaamd Tekster. Het is hierbij onder andere de bedoeling dat leerkrachten effectieve feedback op de teksten van leerlingen geven zodat zij zichtbaar vooruitgaan. Maar wat is dan precies effectieve feedback? Uit de literatuur blijkt dat feedback op hogere orde aspecten en directieve feedback een positief effect hebben op teksten van lagere kwaliteit. Daarnaast kan positieve feedback leerlingen motiveren en dus ook effectief werken. Verder blijkt uit onderzoek dat jongens en meisjes verschillende soorten schrijvers zijn en dat meisjes in het algemeen hogere schrijfprestaties leveren. In dit onderzoek wordt verwacht dat omdat jongens teksten van lagere kwaliteit schrijven ze feedback op hogere orde aspecten en directieve feedback krijgen. Meisjes, aan de andere kant, zullen betere teksten schrijven waardoor zij meer positieve feedback krijgen dan jongens. De drie typen feedback die onderzocht worden, zijn daarom: feedback op hogere orde aspecten, directieve feedback en positieve feedback. Het is opvallend dat geen verschil is gevonden in de manier waarop feedback aan jongens en meisjes wordt gegeven, terwijl ze wel andere schrijvers zijn en teksten van verschillende kwaliteit leveren. Er wordt dus geen rekening gehouden met de rol van geslacht binnen het schrijfonderwijs. Daarnaast is er ook geen effect gevonden van de feedback op de vooruitgang van de leerlingen. Dit betekent dat de manier waarop feedback op dit moment wordt gegeven niet effectief is. Er is dus nog veel ruimte voor verbetering en vervolgonderzoek waarbij rekening gehouden moet worden met het geslacht van de leerling.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent795358
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEffectieve feedback en de rol van geslacht
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsonderwijs, geslacht, feedback, effectieve feedback, schrijfproject
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record