Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHam, L.J.
dc.contributor.authorRuijter, I.J. de
dc.date.accessioned2015-08-11T17:00:58Z
dc.date.available2015-08-11T17:00:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/21004
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt eerst bepaald dat het romantisch kunstenaarsbeeld zich kenmerkt door het streven naar authenticiteit, de identificatie met de ander, de geniecultus en de zoektocht naar het sublieme. Aan de hand van het posture-begrip van Jerôme Meizoz wordt een analyse uitgevoerd op het intratekstuele personageniveau (in het leven geroepen door Laurens Ham) van het kunstenaarspersonage van Joke van Leeuwen in vier van haar boeken. Er wordt ook aangetoond dat de relatie tussen beeld en tekst van dusdanig belang is dat ook de afbeeldingen op het personageniveau geanalyseerd dienen te worden. Omdat ze vaak een onderdeel van het gepresenteerde kunstenaarschap zijn, leidt de analyse van beeld tot een vollediger inzicht in het posture van het kunstenaarspersonage. Uit de analyse van zowel de tekst als het beeld blijkt dat de kunstenaar van Van Leeuwen romantische kenmerken vertoont, maar door conformistisch gedrag de balans vindt tussen de burgerlijke maatschappij en het verheven kunstenaarschap.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2594276
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet beeld als poort naar het woord - Over de kunstenaarspresentatie van Joke van Leeuwen in woord en beeld
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsJoke van Leeuwen, kunstenaarsroman, romantische kunstenaar, beeld- tekstrelaties, posture, Meizoz
dc.subject.courseuuNederlandse taal en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record