Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLinders, Y.
dc.contributor.authorPous, N.M. de
dc.date.accessioned2015-08-05T17:02:05Z
dc.date.available2015-08-05T17:02:05Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20921
dc.description.abstractMet de komst van sociale media is het steeds gebruikelijker om online een product of dienst te bespreken. Dit doen consumenten in online reviews (eWOM, oftewel electronic word-of-mouth), en deze bevinden zich op websites als Facebook, Tripadvisor, Couverts en andere vergelijkbare websites. In dit onderzoek is een experiment uitgevoerd om de invloed van de leeftijd van de lezer en de leeftijd van de reviewer op de gedragsintentie en de toegekende geloofwaardigheid van een online recensie op Facebook te toetsen. Er is onderzocht of voor de lezer een reviewer die gelijkend is in leeftijd geloofwaardiger is dan een reviewer die niet gelijkend is in leeftijd. Het onderzoek bestond uit een 2 (jongere en oudere reviewer) x 2 (gelijkend of afwijkend, dus jongere lezer en oudere lezer) experiment tussen groepen, waaraan 100 vrouwen deelnamen. Er is een interactie-effect gevonden van de leeftijd van de reviewer en de leeftijd van de lezer op de geloofwaardigheid van de reviewer en de review. Wanneer de reviewer jonger is, maakt de leeftijd van de lezer niet uit voor de geloofwaardigheid. Wanneer de reviewer ouder is, dan vinden oudere lezers de reviewer en de review gemiddeld geloofwaardiger dan jongere lezers. Er worden geen significante hoofdeffecten gevonden van de leeftijd van de reviewer, zowel voor de geloofwaardigheid van de review als voor de geloofwaardigheid van de reviewer. Uit de resultaten is verder af te leiden dat de leeftijd van de lezer een hoofdeffect heeft op de geloofwaardigheid van de reviewer en de review. Oudere lezers vinden de reviewer en de review gemiddeld geloofwaardiger dan jongere lezers. Er werd verwacht op basis van de literatuur dat de leeftijd van de lezer en de leeftijd van de reviewer van invloed zouden zijn op de gedragsintentie. Dit was echter niet het geval. Dit betekent dat de leeftijd van zowel de reviewer als die van de lezer niet van invloed zijn op de intentie van gedrag na het lezen van de review, en dat er in dit geval geen hoofdeffecten gevonden zijn.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3429264
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleKomt geloofwaardigheid met de jaren?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordseWOM, online reviews, webcarestrategie, geloofwaardigheid, gedragsintentie
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record