Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorZande, D van de
dc.contributor.authorKluinhaar, L.
dc.date.accessioned2015-08-05T17:01:29Z
dc.date.available2015-08-05T17:01:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20839
dc.description.abstractIn deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar narratieve strategieën die door televisiemakers gehanteerd kunnen worden om identificatie en betrokkenheid bij de kijker op te roepen voor een personage. De casus voor de analyse is de Deens-Zweedse serie THE BRIDGE, waarbij de twee hoofdpersonages worden geanalyseerd. In de analyse wordt gefocust op de narratieve strategieën: karakterisering, focalisatie en cameravoering. In het hoofdstuk karakterisering wordt gekeken hoe de personages door de tekst worden geconstrueerd. Daarbij worden ze tegenover elkaar gezet, om verschil en overeenkomst te kunnen aantonen. Hetzelfde wordt gedaan voor de omgeving waarin zij leven en werken en hun fysieke verschijning. In hoofdstuk 2 wordt gekeken of de camera objectief of subjectief is. Duidelijk wordt dat de camera subjectief is en de kant kiest van Martin. Daarbij moet wel gesteld worden dat de camera ook vaak bij Saga is wanneer zij bezig is met werk. In hoofdstuk 3 worden een aantal scènes geanalyseerd met een aantal subjectieve shots, waaronder het point-of-view en over-the-shoulder shot en wordt er gekeken naar getoonde emoties in medium close-ups. Hieruit blijkt opnieuw dat Martin veel subjectieve shots krijgt. De hoeveelheid medium close-ups blijken ongeveer gelijk bij beide personages. Opvallend is echter dat Saga in haar medium close-ups vaak geen emotie toont, terwijl Martin dit in zijn medium close-ups juist wel doet. Opnieuw maakt dit hem toegankelijker voor de kijker dan Saga. De conclusie van dit onderzoek is dat de tekst de kijker uitnodigt tot identificatie met Martin aan de hand van focalisatie en cameravoering, maar ook betrokkenheid oproept voor Saga als recherche.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1133597
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleIdentificatie: Een onderzoek naar hoe identificatie voor de kijker mogelijk wordt gemaakt in de televisieserie THE BRIDGE.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsThe Bridge, identificatie, close-up, point-of-view, over-the-shoulder, emotie, betrokkenheid, focalisatie, cameravoering, karakterisering.
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record