dc.description.abstract | Het is tegenwoordig belangrijk om als organisatie innovatief te zijn. Duurzaam inzetbare medewerkers zijn hiervoor onmisbaar. Om duurzaam inzetbaar te zijn, moet een medewerker blijven ontwikkelen, door bijvoorbeeld trainingen te volgen. Leerintentie is een goede voorspeller voor de deelname aan leeractiviteiten. Dit onderzoek gaat daarom in op de vraag: ‘Welk(e) werkkenmerk(en) kan/kunnen met name de leerintentie van medewerkers beïnvloeden?’. In het onderzoek worden de 21 werkfactoren meegenomen, zoals geformuleerd door Morgeson en Humphrey (2006). De vragenlijst is ingevuld door 285 medewerkers, met een gemiddelde leeftijd van 45 jaar. Eerst zijn correlaties berekend tussen werkkenmerken en leerintentie, vervolgens is een meervoudige regressieanalyse uitgevoerd. Uit de resultaten blijkt dat de werkkenmerken: taaksignificantie; informatieverwerking; probleem oplossen; vaardighedenvariëteit; sociale steun; interactie buiten de organisatie; feedback van anderen; ergonomie; werkomstandigheden significant positief correleren met leerintentie. Uit de meervoudige regressieanalyse blijkt alleen nog vaardighedenvariëteit significant positief te correleren met leerintentie B = .37, SD B = .17, 95% CI [.03, .69]. Uit dit onderzoek wordt geconcludeerd dat meerdere werkkenmerken belangrijk zijn voor de
leerintentie van medewerkers. Wanneer die werkkenmerken echter aanwezig zijn, levert vooral vaardighedenvariëteit een positief significante bijdrage aan leerintentie. Het is dus belangrijk dat werkgevers zorgen voor voldoende vaardighedenvariëteit in banen. | |