Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorOsagie, E.
dc.contributor.advisorKester, L.
dc.contributor.authorVliet, C.J.M. van
dc.date.accessioned2015-08-04T17:01:26Z
dc.date.available2015-08-04T17:01:26Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20786
dc.description.abstractHet is tegenwoordig belangrijk om als organisatie innovatief te zijn. Duurzaam inzetbare medewerkers zijn hiervoor onmisbaar. Om duurzaam inzetbaar te zijn, moet een medewerker blijven ontwikkelen, door bijvoorbeeld trainingen te volgen. Leerintentie is een goede voorspeller voor de deelname aan leeractiviteiten. Dit onderzoek gaat daarom in op de vraag: ‘Welk(e) werkkenmerk(en) kan/kunnen met name de leerintentie van medewerkers beïnvloeden?’. In het onderzoek worden de 21 werkfactoren meegenomen, zoals geformuleerd door Morgeson en Humphrey (2006). De vragenlijst is ingevuld door 285 medewerkers, met een gemiddelde leeftijd van 45 jaar. Eerst zijn correlaties berekend tussen werkkenmerken en leerintentie, vervolgens is een meervoudige regressieanalyse uitgevoerd. Uit de resultaten blijkt dat de werkkenmerken: taaksignificantie; informatieverwerking; probleem oplossen; vaardighedenvariëteit; sociale steun; interactie buiten de organisatie; feedback van anderen; ergonomie; werkomstandigheden significant positief correleren met leerintentie. Uit de meervoudige regressieanalyse blijkt alleen nog vaardighedenvariëteit significant positief te correleren met leerintentie B = .37, SD B = .17, 95% CI [.03, .69]. Uit dit onderzoek wordt geconcludeerd dat meerdere werkkenmerken belangrijk zijn voor de leerintentie van medewerkers. Wanneer die werkkenmerken echter aanwezig zijn, levert vooral vaardighedenvariëteit een positief significante bijdrage aan leerintentie. Het is dus belangrijk dat werkgevers zorgen voor voldoende vaardighedenvariëteit in banen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent744321
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen werkkenmerken en de leerintentie van medewerkers.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEmployability; learning intention; work characteristics; WDQ
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record