Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Vught, J.F.
dc.contributor.authorHertgers, E.M.
dc.date.accessioned2015-08-04T17:01:12Z
dc.date.available2015-08-04T17:01:12Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20774
dc.description.abstractDit paper onderzoekt de relatie tussen representatie en de mogelijk- en onmogelijkheden van games. De volgende vraag dient als rode draad voor het onderzoek: op welke manier heeft de mechaniek in Spec Ops: The Line invloed op de representatie van de vluchtelingen? Met mechaniek worden de regels bedoeld die bepaalde handelingen mogelijk of juist onmogelijk maken. De hoofdvraag wordt geoperationaliseerd door te letten op de mechaniek en hoe dit bepaalde representaties in de hand helpt. Hiervoor zullen de concepten van oriëntalisme, mimicry en ambivalentie worden ingezet. Bovendien wordt ook gelet op de machtsverhoudingen tussen de Amerikaanse soldaten en de vluchtelingen. Met het concept van the subaltern wordt getracht de positie van de vluchtelingen te verklaren. De mechaniek zal dus in relatie gebracht worden met representatie en machtsverhoudingen in de game Spec Ops: The Line (Yager Development, 2012). Het is hiermee een kritische aanvulling op het werk van Brendan Keogh, omdat hij voornamelijk de focus legt op de audiovisuele elementen en het narratief van deze game. Door middel van een tekstuele analyse, waarin proceduraliteit centraal staat, wordt aangetoond dat de mechaniek een dubbelzinnige representatie veroorzaakt. Deze representaties worden gedeconstrueerd en verklaard met behulp van een postkoloniaal raamwerk. Hieruit blijkt dat de processen ervoor zorgen dat de mannelijke vluchtelingen worden geportretteerd als inherent gevaarlijk en tegelijkertijd als loyaal en gehoorzaam. De representatie van de vrouwen is daarentegen juist erg eendimensionaal, omdat ze continu worden gerepresenteerd als hulpeloos en onderdanig. Dit is te danken aan het gebrek aan interactie met deze specifieke groep omdat de mechaniek dit onmogelijk maakt. De machtsstrijd tussen de Amerikaanse troepen staat centraal in het narratief. Delta, de CIA en de 33rd proberen alle drie de vluchtelingen te redden, waardoor de vluchtelingen vast komen te zitten tussen drie dominante discoursen die geen ruimte overlaat voor adequate representatie. De vluchtelingen bevinden zich in de positie van de subaltern, mede doordat de regels van de game het onmogelijk maken om de vluchteling te laten spreken. De kritische ondertoon van Spec Ops: The Line gaat hiermee ten koste van de representatie van de vluchtelingen. Dit paper kan worden gezien als een kritische aanvulling op het werk van Keogh, als ook een kritiek op de game Spec Ops: The Line zelf.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent866207
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSpec: Ops The Line en de Ethiek van Representatie: een Procedurele Benadering
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsthesis, Spec-Ops: The Line, videogames, violence, media, digital media, orientalism, orientalisme, geweld in games, postkolonialisme, postcolonialism, representatie, ethiek, representation, proceduralism, proceduralisme,
dc.subject.courseuuTheater-, film- en televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record