Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBrandsma, F.P.C
dc.contributor.advisorGlas, R.
dc.contributor.authorPaasse, R.C.
dc.date.accessioned2015-08-04T17:01:09Z
dc.date.available2015-08-04T17:01:09Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20767
dc.description.abstractIn de loop der jaren hebben de boeken van Lewis Carroll over Alice in Wonderland, Alice’s Adventures in Wonderland en Through the Looking-Glass, de inspiratie gevormd voor allerlei adaptaties. Zo zijn er bijvoorbeeld een aantal boeken verschenen die de werken van Carroll als uitgangspunt namen, maar heeft er ook een overgang plaatsgevonden naar andere media, zoals film. Recentelijker, met de opkomst van digitale media, zien we dat Alice ook haar weg heeft gevonden naar het medium van de game. In dit bachelor eindwerkstuk wordt onderzocht hoe de boeken van Lewis Carroll zijn geremedieerd in twee videogames, gemaakt in de eenentwintigste eeuw, namelijk American McGee’s Alice en het vervolg hierop, Alice: Madness Returns. De methode die hiervoor wordt gebruikt is de narratologie. Centraal binnen de narratologie staat de vergelijking tussen verhalen. In dit geval vindt de vergelijking plaats tussen verhalen in verschillende media, waarbij de focus specifiek ligt op het ‘narratief’. De hoofdvraag die centraal staat is hoe de het originele narratief uit de boeken van Carroll een nieuwe betekenis krijgt door de remediatie in de games van American McGee. Om dit te kunnen onderzoeken is dit werkstuk opgedeeld in drie delen, die allen corresponderen met de verschillende onderdelen waaruit een narratief bestaat. In het eerste deel wordt gekeken naar de ‘story’ zoals we dit kennen uit de boeken over Alice en hoe dit is veranderd in de games van American McGee. Vervolgens wordt gekeken naar ‘text’. Hierbij komen de verschillen tussen het medium van het boek en de game naar voren. Centraal staat hoe het narratief in geschreven vorm is geremedieerd in het medium van de game, waarbij het visuele aspect de belangrijkste manier vormt om de ‘story’ te representeren. Tenslotte staat in het derde deel ‘narration’ centraal. Ook hier wordt weer onderzocht wat de rol is van het visuele aspect van de game, waarbij het dit keer draait om de manier waarop zij wel of juist niet in staat is om bepaalde verteltechnieken uit geschreven narratieven over te nemen. Om de verschillende onderdelen van het narratief te kunnen onderzoeken, wordt steeds de theorie over remediatie gebruikt, om het proces van de adaptatie van boek naar game nader te kunnen verklaren. Deze theorie helpt om te laten zien hoe de originele verhalen van Carroll in de loop der jaren steeds opnieuw zijn verteld, waardoor zij steeds een nieuwe betekenis krijgen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent4463472
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleDe remediatie van Alice in Wonderland Een analyse van de remediatie van Carrolls boeken over Alice naar de games van American McGee
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAlice in Wonderland, American McGee's Alice, Alice: Madness Returns, narratologie, narratief, remediatie
dc.subject.courseuuLiteratuurwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record