Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorde Vries, I. O.
dc.contributor.authorFeldblum, R.M.
dc.date.accessioned2015-08-04T17:00:58Z
dc.date.available2015-08-04T17:00:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20748
dc.description.abstractDoor de populariteit van video sharing sites als YouTube en Twitch is het voor gamers gemakkelijker geworden om hun game ervaringen met andere gamers te delen. Er is mede hierdoor de afgelopen jaren een trend ontstaan waarbij gamers zogeheten ‘let’s plays’ (LP’s) maken waarbij ze hun eigen gameplay opnemen en er commentaar bijvoegen. Vervolgens bekijken anderen online deze video’s. Een klein gedeelte van de LP’ers hebben echter een imposante fanbase opgebouwd en worden beschouwd als LP supersterren. In deze thesis neem ik één van deze LP’ers als voorbeeld: PewDiePie, en beargumenteer ik dat hij naast de rol van gamer, ook de rol van entertainer op zich heeft genomen. Door in te zoomen op YouTube’s meest geabonneerde kanaal van PewDiePie en zijn LP video’s wil ik aantonen op welke manier het fenomeen LP verschuift van een traditionele, nostalgische activiteit waarbij gameplay ervaringen gedeeld worden, naar een heuse vorm van entertainment waarbij de gamer steeds meer de rol van entertainer/artiest op zich neemt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2760435
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleLet's View: Hoe de online let's play een gamer kan veranderen in een performer
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordslet's play, performer, gamer
dc.subject.courseuuNieuwe media en digitale cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record