Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVan de Zande, D.M.
dc.contributor.authorGerestein, N.
dc.date.accessioned2015-08-04T17:00:46Z
dc.date.available2015-08-04T17:00:46Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20736
dc.description.abstractDit onderzoek betreft een analyse van de sciencefictionthriller PREDESTINATION. Centraal staat op welke wijze de kijker wordt gemanipuleerd in het begrijpen van het verhaal en welke rol de complexe temporele verhaalstructuur hierin vervult. Door de narratieve en cinematografische opbouw van de klassiek vormgegeven inleiding wordt de verwachting van de kijker in een bepaalde richting gestuurd. De inzet van cinematografische trucs en de zorgvuldig geconstrueerde dialogen bepalen welke informatie de kijker precies krijgt. Wanneer de plot zich ontrafelt blijkt dat essentiële onderdelen van het verhaal moedwillig voor de kijker verborgen zijn gehouden. Ook in de manier waarop de personages geïntroduceerd en gepresenteerd worden blijkt de kijker naderhand misleid te zijn. De personages worden als onderscheiden individuen neergezet maar later in de plot wordt duidelijk dat bijna alle personages één en dezelfde persoon zijn. Deze ontwikkelingen tonen al vormen van complexiteit aan in het verhaal. Door de inzet van het tijdreizen komen de verschillende tijdlagen in het verhaal naar boven. De complexiteit van de narratieve verhaalstructuur komt hierbij sterk naar voren. De tijdlagen zijn door de kijker, naarmate er meer informatie vrijkomt over de personages en de ontwikkeling van de plot, gemakkelijker te onderscheiden. In dit onderzoek wordt tevens aangetoond waarom de film PREDESTINATION, door middel van een predestinatieparadox en de unieke verhaalstructuur, een onconventionele film is ten opzichte van eerder geanalyseerde mindgame films.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent7955368
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.title‘‘SOME THINGS ARE PREDESTINED’’ Een onderzoek naar het manipuleren van de kijker in relatie tot de complexe temporele verhaalstructuur in de film PREDESTINATION
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuTheater-, film- en televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record