Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoerma, T.
dc.contributor.advisorOudgenoeg, O.
dc.contributor.authorVeldhuis, L.A.M.
dc.date.accessioned2015-07-31T17:00:51Z
dc.date.available2015-07-31T17:00:51Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20702
dc.description.abstractEr bestaat onduidelijkheid in de literatuur over de mogelijke voordelen voor meertalige kinderen op het gebied van werkgeheugen. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de verschillende meetinstrumenten die werkgeheugen meten niet met elkaar correleren. Daarom is in huidig onderzoek eerst de relatie tussen veelvoorkomende meetinstrumenten die werkgeheugen meten onderzocht. Vervolgens is het verschil in werkgeheugen tussen eentalige en meertalige kinderen onderzocht. De eentalige kinderen (N = 43) en de meertalige kinderen (N = 44) zijn tussen de 7 en 8 jaar en gematched op leeftijd en sociaal economische status (SES). Twee neuropsychologische testen en twee oudervragenlijsten zijn gebruikt voor het meten van werkgeheugen en SES. Om de relatie te testen tussen verschillende meetinstrumenten, is gebruik gemaakt van een Pearson correlatie test. Een MANOVA is gebruikt om het verschil in werkgeheugen tussen eentalige en meertalige kinderen te meten. Uit het onderzoek blijkt dat er een correlatie bestaat tussen de neuropsychologische testen en oudervragenlijst die werkgeheugen meten, waaruit verondersteld kan worden dat deze instrumenten tot op een zekere hoogte, eenzelfde concept meten. Verder blijkt dat er geen significant verschil is tussen eentalige en meertalige kinderen in werkgeheugen gemeten met de verschillende meetinstrumenten. Om meer inzicht te verkrijgen in de relatie tussen werkgeheugen en meertaligheid is het voor vervolgonderzoek aanbevolen de mate waarin het kind de tweede taal beheerst en de leeftijd waarop het kind de tweede taal heeft aangeleerd, te includeren.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent239737
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet verschil in werkgeheugen tussen eentalige en meertalig kinderen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsverbaal werkgeheugen, visueel ruimtelijk werkgeheugen, meertaligheid, sociaal economische status, executieve functies.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record