Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHenrichs, H.
dc.contributor.authorKemps, E.
dc.date.accessioned2015-07-30T17:00:43Z
dc.date.available2015-07-30T17:00:43Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20685
dc.description.abstractVeel historici zijn kritisch over historische films. In dit onderzoek gaat het echter om de historici die wel tolerant zijn over ‘het verleden in bewegend beeld’. Enerzijds de geschiedfilosoof Hayden White, die stelt dat het er in films over het verleden niet altijd om gaat dat de feiten kloppen, maar vooral over de historische ervaring en beleving die de film uitdraagt. Daartegenover staat de historica Natalie Zemon Davis die stelt dat er vooral gestreefd moet worden naar authenticiteit in historische films. Er moet inzicht gegeven worden in de waarden van de afgebeelde periode en het verleden moet als iets wezenlijk anders beschouwd worden dan het heden. In deze scriptie wordt de Duitse miniserie, Unsere Mütter, Unsere Väter, in dit debat geplaatst. Streeft deze oorlogsserie een authentieke representatie na of geeft het meer een historische beleving?
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent545514
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEen beeldend verleden begrijpen en bespreken De serie Unsere Mütter, Unsere Väter en het debat tussen historische beleving en authentieke representatie.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsauthenticiteit, historische beleving, unsere mütter unsere väter, serie, Davis, White, postmodernisme
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record