Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEijnde, F. van den
dc.contributor.authorBorne, L.C.P. van den
dc.date.accessioned2015-07-30T17:00:40Z
dc.date.available2015-07-30T17:00:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20679
dc.description.abstractDe introductie van de cultus van de Epidaurische god Asklepios in Athene (420/19) wordt traditioneel beschouwd als een religieuze aangelegenheid, die het gevolg was van de deceptie van de Peloponnesische oorlog en in het bijzonder de pestepidemieën die Athene teisterden tussen 430 en 426. Uit een nadere bestudering van de gebeurtenissen rond de invoering van de Asklepios-cultus in Athene blijkt echter dat deze gebeurtenissen de komst van Asklepios niet volledig kunnen verklaren. In deze scriptie wordt daarom beargumenteerd dat de introductie van Asklepios in de eerste plaats beschouwd dient te worden als een politieke aangelegenheid die werd ingezet als instrument ter realisatie van een belangrijke politieke doelstelling, namelijk de verbetering van de Atheense machtspositie in de Peloponnesos.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent910749
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleAsklepios in de Atheense polis: De introductie van zijn cultus in de context van de Vrede van Nikias en de politieke verhoudingen in Centraal Griekenland tussen 422 en 419 voor christus
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAsklepios, Athene, Peloponnesische Oorlog, Vrede van Nikias, Peloponnesos, Epidauros, geneesculten
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record