Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorScheper, A.
dc.contributor.authorBoersma, A.H.
dc.date.accessioned2015-07-28T17:01:38Z
dc.date.available2015-07-28T17:01:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20662
dc.description.abstractEnglish abstract Title: The efficacy of story grammar training on narrative skills of children with specific language impairment. Background: Narrative abilities are an important prognostic indication of future school success and language proficiency. Children with specific language impairment (SLI) show limitations in their narrative skills and are therefore in need of effective interventions for improving those narrative skills. The story grammar training is considered to be a possibly effective narrative intervention. Aim and research question: This research studied the efficacy of the intervention ‘story grammar training’ for children aged 9;02 to 11;02 with SLI. The study comprised of an analysis on the levels of story comprehension, microstructure, and macrostructure (all established indicators for narrative skills). Method: Seven participants received individual story grammar training over a period of 4-8 weeks. During the pre-test and post-test, the expressive narrative skills were measured via two narrative tests. Plotting elements and story length were evaluated on the level of macrostructure. Microstructural complexity was analysed using verb related errors, non-verb related errors, and grammatical complexity. Receptive narrative skills were measured via comprehension questions. Results: A comparison of the pre-test and post-test shows a significantly increased usage of Additive coordinate conjunctions, the adverb ‘er’, subordinated clauses, and the number of realised plotting elements. On the contrary there are significant inclined deletion of nouns, argument structure deletion, and congruency errors. Conclusion: The clinical setting yearns for evidence by means of scientific research in effective narrative interventions. This research delivers limited evidence for the efficacy of story grammar training. Further well-designed research is needed to confirm these findings. Recommendations: A recommendation for future research is to study a greater sample size containing homogeneity at two age ranges and an increased duration and intensity of the specific intervention. Dutch summary Titel: De doelmatigheid van de interventie ‘story grammar training’ met betrekking tot de vertelvaardigheid van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis(TOS). Inleiding: Vertelvaardigheid is een belangrijke voorspeller van later schoolsucces en taalvaardigheden. Kinderen met een TOS laten regelmatig problemen zien met betrekking tot de vertelvaardigheid. Het is daarom van belang dat wetenschappelijk onderbouwde vertelvaardigheidsinterventies worden uitgevoerd. De ‘story grammar training’ kan hier mogelijk aan bijdragen. Doel en onderzoeksvraag: Dit onderzoek richt zich op het vinden van wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit van de ‘story grammar training’ bij kinderen van 9;02 tot 11;02 jaar in een klinische werksetting. Het onderzoek bestaat uit een analyse van verhaalbegrip en van het micro- en macroniveau van een verhaal. Methode: Zeven participanten hebben gedurende 4-8 weken individueel ‘story grammar training’ ontvangen. Tijdens de voor- en nameting zijn de expressieve vertelvaardigheden via twee verteltaken geanalyseerd. Op microniveau werd gekeken naar het gebruik van niet-werkwoord gerelateerde fouten, werkwoord gerelateerde fouten en grammaticale complexiteit. Op macroniveau werd gekeken naar het aantal gerealiseerde plotelementen en de verhaallengte. Het verhaalbegrip werd bekeken aan de hand van verhaalbegripsvragen. Resultaten: Vergelijking van de voor- en nameting laat zien dat er significante verbetering is in het gebruik van additieve voegwoorden, het bijwoord ‘er’, bijzinnen en het aantal gerealiseerde plotelementen. Ook werd een significante toename gevonden van deletie van zelfstandig naamwoord en argumenten en congruentiefouten. Conclusie: In de klinische praktijk is grote behoefte aan het vinden van evidentie voor vertelvaardigheidsinterventies. Met dit onderzoek is beperkt bewijs gevonden voor de doelmatigheid van de ‘story grammar training’. Er is meer onderzoek nodig om deze bevindingen te bevestigen. Aanbevelingen: Aanbevelingen voor toekomstig onderzoek zijn het herhalen van de studie met een grotere homogene steekproef, bestaande uit twee verschillende leeftijdsgroepen, en het verhogen van de duur en frequentie van de specifieke vertelvaardigheidsinterventie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent416134
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleThe efficacy of story grammar training on narrative skills of children with specific language impairment.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKeywords: ‘Specific language impairment’, narrative, intervention, macrostructure, microstructure. Trefwoorden: Taalontwikkelingsstoornis, narratief, interventie, microniveau, macroniveau.
dc.subject.courseuuLogopediewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record