Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMan, J. de
dc.contributor.authorKort, R.H.A. de
dc.date.accessioned2015-07-28T17:01:25Z
dc.date.available2015-07-28T17:01:25Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20642
dc.description.abstractAbstract Title: From improved implementation diagnostics to a more tailored implementation strategy Background: Implementation diagnostic is based on a team-based analysis. Individual and subgroup characteristics within a nursing department are ignored. Including a subgroup-based analysis in the implementation diagnostic can lead to a more tailored implementation strategy. Aims/RQ: This study tested the combination of team-based analysis with a subgroup-based analysis within the implementation diagnostic of the IC model of van Linge for the implementation of the guideline “education cva patients and caregivers”. The research questions were: (I) Which fits or misfits between characteristics of innovation, subgroup or team, at the neurology ward of a general hospital, come forward using the quantitative implementation diagnostics with subgroup and team analysis? (II) How do the different subgroups and team learn at the neurology department according to the team-learning questionnaire? (III) What are the differences in attitude towards the guideline between the different subgroups at the neurology department according to the questionnaire innovation attitude? Methods: A cross-sectional study was conducted. All registered nurses at the neurology department were included. Results: Four subgroups were defined: team, stroke, learning, - and workplace and rotation. All subgroups were in the rules-oriented configuration, except the learning, - and workplace, which was in the team-oriented configuration. All subgroups learned through pooled learning and there was no significant difference in attitude towards the guideline, between subgroups. Conclusions: This study shows that including a subgroup-based analysis can be an asset within the implementation diagnostic, leading to a more tailored implementation strategy. Implications/recommendations: Further research should focus on the effect of a subgroup-based analysis on the implementation outcomes and studies should be conducted to research the theory behind adding a subgroup-based analysis to the IC model. Studies should be conducted with bigger samples to show the effect of a subgroup-based analysis on implementation diagnostics. Key words: Implementation, subgroups-based analysis, nursing innovations, cva, IC model  Samenvatting (Dutch summary) Titel: Van een betere implementatie diagnostiek naar een meer op maat gemaakt implementatie strategie. Inleiding: De implementatie diagnostiek voor het implementeren van innovaties is gebaseerd op een team-analyse. Individuele en subgroep karakteristieken worden genegeerd. Het toevoegen van een subgroep-analyse in de implementatie diagnostiek kan leiden tot een meer op maat gemaakte implementatie strategie. Doel/onderzoeksvraag: Deze studie heeft de combinatie van een team,- en subgroep-analyse binnen de implementatie diagnostiek van het IC model van van Linge getest voor het implementeren van de richtlijn: “voorlichting cva patiënten en zorgdragers”. De onderzoeksvragen waren: (I) Welke fit of misfits tussen de karakteristieken van de richtlijn, subgroepen en team komen naar voren op de neurologie afdeling met het gebruik van kwantitatieve implementatie diagnostiek met de subgroep,- en team-analyse? (II) Wat is de manier van leren van de verschillende subgroepen en team volgens de teamleren vragenlijst? (III) Wat zijn de verschillen in attitudes tussen de subgroepen tegenover de richtlijn volgens de innovatie-attitude vragenlijst? Methode: Een dwarsdoorsnede studie was uitgevoerd. Alle verpleegkundigen van de afdeling waren geïncludeerd. Resultaten: Vier subgroepen waren gedefinieerd: team, stroke, leerwerkplek en roulerende verpleegkundigen. Alle subgroepen zaten in de regelgerichte configuratie, behalve de leerwerkplek, deze zat in de teamgerichte configuratie. Alle subgroepen leren volgens gepoold leren en er was geen significant verschil in attitude tussen de subgroepen tegenover de richtlijn. Conclusie: Deze studie toont aan dat het toevoegen van een subgroep-analyse een aanwinst kan zijn voor de implementatie diagnostiek van het IC model, leidend tot een meer op maat gemaakt implementatie strategie. Aanbevelingen: Er moet onderzoek gedaan worden naar het effect van een subgroep-analyse op de implementatie uitkomsten. Tevens moet er onderzoek gedaan worden naar de theorie achter het toevoegen van een subgroep-analyse in het IC model. Studies met grotere samples zullen moeten worden uitgevoerd om het effect van een subgroep-analyse goed te testen. Sleutel woorden: Implementatie, subgroep analyse, verpleegkundige innovaties, cva, IC model
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent554918
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleFrom improved implementation diagnostics to a more tailored implementation strategy
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsImplementation, subgroups-based analysis, nursing innovations, cva, IC model Implementatie, subgroep analyse, verpleegkundige innovaties, cva, IC model
dc.subject.courseuuVerplegingswetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record