Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKommers, P.A.M.
dc.contributor.advisorVenne, L.H.J. van de
dc.contributor.authorHarmsen, L.
dc.date.accessioned2015-07-27T17:00:52Z
dc.date.available2015-07-27T17:00:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20553
dc.description.abstractDe invloed van ICT binnen het primair onderwijs is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Om het gebruik van ICT op de basisschool in goede banen te leiden, zijn ICT-coördinatoren aangesteld. Cursussen moeten ervoor zorgen dat de ICT-coördinatoren hun taken beter kunnen uitvoeren. Echter is het niet vanzelfsprekend dat opgedane kennis toegepast wordt in een authentieke context (Baldwin & Ford, 1988). Transfer van kennis hangt af van meerdere factoren (Holton, Bates & Ruona, 2000). Dit onderzoek analyseert welke factoren de transfer van het geleerde naar de beroepspraktijk beïnvloeden bij ICT-coördinatoren die de basiscursus tot ICT-coördinator of de post-hbo opleiding tot ICT-coördinator van Heutink-ICT gevolgd hebben. In het bijzonder wordt gekeken naar het verschil in invloed tussen de twee cursussen bij de factoren motivatie, ondersteuning van de leidinggevende en vertrouwen in eigen kunnen. De meetinstrumenten die hierbij gebruikt zijn, zijn de Situational Motivation Scale (SIMS) (Guay, Vallerand, & Blanchard, 2000) en de Learning Transfer System Inventory (LTSI) (Holton et al., 2000). Digitale vragenlijsten met de LTSI en de SIMS zijn ingevuld door docenten (n=98) die in de afgelopen vier jaar een cursus gevolgd hebben. Aanvullend werd gevraagd naar geslacht, leeftijd, functie, dienstjaren en werkdagen per week. Op basis van een t-toets bleek bij cursisten die de cursus vrijwillig volgden significant meer sprake van geïdentificeerde regulatie. Bij cursisten die de cursus verplicht volgden bleek significant meer sprake van externe regulatie. T-toetsen op de 16 factoren van de LTSI toonden geen significant verschil tussen de twee groepen cursisten op de factoren ondersteuning van de leidinggevende en vertrouwen in eigen kunnen. Wel bleken de post-hbo cursisten significant beter voorbereid op het volgen van een opleiding dan de cursisten die de basiscursus volgden. De grootste belemmeringen die voor beide groepen gelden, zijn onder andere eventuele bestraffing, afwezigheid van beloning en tekort aan tijd en energie. Met deze informatie kunnen concrete aanbevelingen gedaan worden om het werkklimaat van de ICT-coördinator op school te verbeteren. Daarnaast kunnen de opleidingen met deze informatie beter inspelen op de belemmeringen die de docent ervaart waardoor de opgedane kennis optimaal benut kan worden op de scholen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent705960
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBelemmeringen bij transfer van het geleerde naar de beroepspraktijk bij ICT-coördinatoren in het basisonderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstransfer; motivatie; LTSI; ICT-coördinatoren; basisonderwijs
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record