dc.description.abstract | De Ronde van Vlaanderen, een grote eendaagse wielerwedstrijd in Vlaanderen die al gereden wordt sinds 1913, lijkt zich in de loop der tijd tot een stuk Belgisch/Vlaams erfgoed ontwikkeld te hebben. Deze thesis analyseert zogezegd de erfgoedstatus van de Ronde van Vlaanderen aan de hand van belangrijke begrippen uit de theorie van de cultuurgeschiedenis, namelijk performance, collectieve identiteit, collectieve herinnering en othering.
In het eerste deel van de scriptie wordt het genoemde begrippenkader uitgewerkt en verantwoord.
In het tweede deel wordt een aantal performances, namelijk de Ierse Oranjemarsen, het Trinidadse carnaval en voetbalperformances uitgevoerd door supporters, geanalyseerd aan de hand van het begrippenkader om op die manier een aantal performances en hun kenmerken te kunnen vergelijken met de Ronde van Vlaanderen.
In het derde deel wordt de Ronde van Vlaanderen geanalyseerd aan de hand van het begrippenkader, met speciale aandacht voor de relatie tussen Vlaanderen en Wallonië. De conclusie luidt dat de Ronde zeer zeker als erfgoed gezien kan worden, niet alleen in de positieve zin van het woord (identiteitsversterking) maar ook in de negatieve (othering). | |