Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBoerma, T.
dc.contributor.authorLieftink, W.
dc.date.accessioned2015-07-24T17:00:47Z
dc.date.available2015-07-24T17:00:47Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20510
dc.description.abstractEr wordt al jaren veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen meertaligheid en de cognitieve ontwikkeling bij kinderen. De uitkomsten van studies die specifiek de relatie tussen meertaligheid en werkgeheugen hebben onderzocht, zijn echter niet eenduidig. Uit sommige onderzoeken blijkt dat meertaligheid een positief effect heeft op het werkgeheugen, terwijl andere onderzoeken geen verschil tussen eentalige en meertalige kinderen op het werkgeheugen vinden. Deze studie probeert een bijdrage te leveren aan het scheppen van meer duidelijkheid over de relatie tussen meertaligheid en werkgeheugen. In deze studie wordt daarom onderzocht of meertalige kinderen in Nederland van 7 en 8 jaar een beter verbaal en/of visueel werkgeheugen hebben dan hun eentalige peers. De steekproef bestaat uit 144 kinderen van 7 en 8 jaar, waarvan 94 kinderen eentalig zijn en 50 kinderen meertalig. Er is een multivariate covariantieanalyse (MANCOVA) uitgevoerd, waarbij sociaal-economische status (SES) en leeftijd zijn meegenomen als covariaat. Uit de resultaten blijkt dat er geen significante verschillen zijn gevonden tussen de meertalige en eentalige kinderen op verbaal en visueel werkgeheugen. Een beperking van dit onderzoek is dat de mate van meertaligheid van de kinderen niet meegenomen is. Aanbevolen wordt om onder andere in verder onderzoek op te nemen hoe goed een meertalig kind beide talen beheerst en op welke leeftijd het is blootgesteld aan beide talen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent209926
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen meertaligheid en verbaal en visueel werkgeheugen bij kinderen van 7 en 8 jaar.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmeertaligheid; executieve functies; verbaal werkgeheugen; visueel werkgeheugen.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record