Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKhaled, A.
dc.contributor.authorAhoud, I.P.J.
dc.date.accessioned2015-07-21T17:01:14Z
dc.date.available2015-07-21T17:01:14Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20469
dc.description.abstractDe overheid stelt steeds hogere eisen aan de kwaliteit van het onderwijs. Daarnaast wordt een hoge flexibiliteit verwacht van schoolorganisaties om met veranderingen in het onderwijs om te kunnen gaan. Daarom is het van groot belang dat docenten zich blijven professionaliseren (OCW, 2013). Professionalisering in scholen wordt steeds meer vorm gegeven door docenten samen deel te laten nemen in professionele leergemeenschappen (Van Veen, Zwart, Meirink, & Verloop, 2010). De rol van de schoolleider komt hierin naar voren als zijnde cruciaal. Het blijft echter onbelicht welke competenties een schoolleider nodig heeft om bij te dragen aan de ontwikkeling en het in stand houden van professionele leergemeenschappen. Daarom richt dit onderzoek zich op de volgende vraag: Wat is volgens docenten in het primair onderwijs de relatie tussen competenties van schoolleiders en professionele leergemeenschappen? Om deze vraag te beantwoorden is een survey-onderzoek uitgevoerd. Doormiddel van vragenlijsten zijn schoolleidercompetenties en kenmerken van professionele leergemeenschappen, gepercipieerd vanuit 108 docenten werkzaam in het primair onderwijs, in kaart gebracht. Middels een canonische correlatie analyse is gezocht naar relaties tussen schoolleidercompetenties en professionele leergemeenschappen. Uit de resultaten bleek dat er een zeer sterke relatie bestaat tussen de competenties van schoolleiders en professionele leergemeenschappen, waaruit kan worden aangenomen dat de competenties van schoolleiders professionele leergemeenschappen bevorderen. Dit is passend is bij de verwachte relatie waarin gesteld wordt dat het proces van school- en teamontwikkeling, door gebruik van professionele leergemeenschappen, is gerelateerd aan het leiderschap in de school (Hipp, Huffman, Pankake, & Oliver, 2008).
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent591503
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSchoolleidercompetenties ter bevordering van professionele leergemeenschappen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsprofessionele leergemeenschappen;competenties; schoolleiders;professionalisering;docenten; primair onderwijs
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record