Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGlas, R.
dc.contributor.advisorvan Vught, J.F.
dc.contributor.authorVisser, J.
dc.date.accessioned2015-07-21T17:00:39Z
dc.date.available2015-07-21T17:00:39Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20443
dc.description.abstractIn deze thesis maak ik aan de hand van de journalistieke duiding van de game Flappy Bird inzichtelijk hoe er binnen de gamejournalistiek over games wordt nagedacht. In dit discours is een heersende ideologie over games zichtbaar. Flappy Bird wordt door diverse journalisten op een beperkte wijze geduid, omdat zij zich ondergeschikt maken aan dominante opvattingen. Deze vaste definities over games komen voort uit een poging om orde te scheppen in de chaos die gamecultuur is. Academici gebruiken deze definities als startpunt, maar gameontwikkelaars zetten ze geregeld neer als succesformules voor een ideale game. Met een theoretisch kader laat ik zien hoe deze opvattingen van de gameindustrie doorsijpelen naar de gamejournalistiek, vanwege de onmiskenbare band tussen deze twee partijen. Deze ideeën zijn echter problematisch: doordat ze gebaseerd zijn op vaste definities, blijft de kijk op games beperkt en wordt de context vergeten. Zoals ik aan de hand van de duiding van Flappy Bird zal laten zien lijkt dit geen vruchtbare manier om over games te schrijven, want het heeft eenduidigheid en ongelijkheid tussen games tot gevolg. Sommige journalisten stellen daarom voor games vrijer benaderen en zo te ontsnappen aan bestaande discoursen. Een worsteling met de dominante ideologie in de duiding van Flappy Bird is dus evident; auteurs die de game op een meer persoonlijke manier duiden, tonen aan dat binnen de gamejournalistiek ook behoefte is aan een diepere kijk op games. Om bovenstaande observaties helder weer te geven, doe ik een kritische discoursanalyse van de journalistieke duiding van het spel. Met vier discursieve thema’s laat ik zien hoe er over de game wordt geschreven. Dit toont aan dat vrijwel elke journalist put uit bestaande discoursen, maar dat deze tradities worden doorbroken. Het maakt de wrijving tussen de categoriserende tendens van de gamejournalistiek en de complexe gamecultuur inzichtelijk. Games zijn bovenal een cultureel proces, dat met verschillende perspectieven geduid moet worden. Een kritische discoursanalyse blijkt nuttig om dit in kaart te brengen: aan de ene kant bewaar ik afstand, terwijl ik de journalistieke discoursen over Flappy Bird tevens specifiek onderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent663028
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleFlappy Bird: vreemde eend in de bijt. Een kritische discoursanalyse van de journalistieke duiding van Flappy Bird.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsdiscours, kritische discoursanalyse, Flappy Bird, gamecultuur, gamejournalistiek
dc.subject.courseuuNieuwe media en digitale cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record