Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGroot Nibbelink, L.W.
dc.contributor.authorVelden, C.T. van der
dc.date.accessioned2015-07-21T17:00:37Z
dc.date.available2015-07-21T17:00:37Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20440
dc.description.abstractIn dit onderzoek wordt het protest van zeven januari op Place de la République, naar aanleiding van de aanslag op Charlie Hebdo geanalyseerd als een performance. Kenmerkend voor het protest als performance is het performen voor een publiek, het live aspect, restored behavior en de symbolische betekenis van het protest. De performance staat in relatie tot de ruimte waar het plaatsvindt. Er kunnen veel betekenissen naast elkaar bestaan in de ruimte. Sophie Nield noemt dit een horizon of meaning. Deze betekenissen gaan met elkaar een relatie aan. Het plein maakt de performance mogelijk, maar de performance construeert ook een nieuwe betekenislaag voor het plein. De performance van het protest is mede begonnen met behulp van de sociale media. Op het eerste gezicht lijkt het protest spontaan te zijn ontstaan. Er was geen regie in de performance te herkennen. De sociale media wordt veelal vanuit het horizontalisme bekeken, waarbij er voorbij wordt gegaan aan de online hiërarchie. Slechts een klein deel van de gebruikers creëert daadwerkelijk content. Er kunnen geen followers zijn zonder leiders. Er is aan de hand van Paolo Gerbaudo gebleken dat er wel degelijk sprake was van een vorm van leiderschap, te weten reluctant leadership. Deze regisseurs erkennen hun leiderschap niet, maar vervullen wel een belangrijke rol in het mobilisatieproces. Hun leiderschap of regie is diffuus en niet dwingend, er worden slechts voorstellen gedaan die al dan niet overgenomen worden. Deze voorstellen laten vaak meerdere interpretaties toe, waardoor ieder persoon er zijn of haar eigen invulling aan kan geven. Het begrip choreography of assembly van Gerbaudo beschrijft dit hele proces en is dan ook zeer van toepassing op het protest. Het protest op Place de la République bestaat uit meerdere performances, omdat enerzijds de choreography of assembly meerdere interpretaties toelaat en anderzijds, omdat de horizon of meaning meerdere betekenissen accommodeert. Het plein krijgt diverse betekenissen in de verschillende performances. De betekenis van democratie en het recht op vrijheid van meningsuiting moeten steeds uitgeoefend of geperformd worden, waarbij de invullingen verschillen. Het zijn dus geen statische constructies. Uit het onderzoek is gebleken dat er bij het protest op Place de la République wel degelijk sprake is van regie, maar dat deze geconstrueerd wordt vanuit meerdere (online) bronnen. Het kan gezien worden als een online crowd sourcing van regie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent2309331
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePerforming protest zonder regie? Je Suis Charlie!
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuTheater-, film- en televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record