Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEijkemans, Y.M.A.J.
dc.contributor.advisorLinders, E.H.E.
dc.contributor.authorHuisman, V.
dc.contributor.authorTijmens, L.
dc.date.accessioned2015-07-20T17:00:45Z
dc.date.available2015-07-20T17:00:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20428
dc.description.abstract"De Gambiaanse maatschappij kent verschillende vormen van genderongelijkheid. Door middel van empowerment proberen ontwikkelingsorganisaties hier verandering in te brengen. De organisatie FAWEGAM (Forum for African Women Educationalists Gambia) probeert empowerment te faciliteren door middel van een drama-project onder jongeren: het Tuseme-model. In deze scriptie wordt gekeken op welke manier dit model een bijdrage levert aan empowerment onder jongeren in Gambia, volgens de deelnemende jongeren zelf en volgens de medewerkers binnen het Tuseme-model. Middels antropologische veldwerkmethoden zoals participerende observatie en kwalitatieve interviews hebben we inzicht gekregen in verschillende vormen van genderongelijkheid zoals household inequality, scheve machtsverhoudingen, special opportunity inequality, professional inequality, seksueel misbruik en het taboe hieromheen, tienerzwangerschappen en huwelijken op jonge leeftijd. Uit dit onderzoek blijkt dat de methoden van het Tuseme-model, community theatre en peer education, bijdragen aan het onder de aandacht brengen van gender-gerelateerde problematiek en zorgen voor bewustwording wat betreft empowerment en agency. Daarnaast blijkt dat voornamelijk individuele problemen als jonge huwelijken en tienerzwangerschappen veel aandacht krijgen en diepgewortelde problematiek in geringe mate behandeld wordt. De impact van het Tuseme-model zou ook verbeterd kunnen worden door intensiever monitoren van de clubs."
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1574763
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLaat ons spreken Een onderzoek naar de manier waarop het Tuseme-model bijdraagt aan empowerment onder de deelnemende jongeren
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGender; genderongelijkheid; sociale uitsluiting; empowerment; agency; Community theatre; drama; peer education
dc.subject.courseuuCulturele antropologie en ontwikkelingssociologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record