Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRaaijmakers, M.
dc.contributor.authorRuijter, D.
dc.date.accessioned2015-07-20T17:00:36Z
dc.date.available2015-07-20T17:00:36Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20416
dc.description.abstractVoor de toekomst van allochtone kinderen is het van belang dat hun onderwijsachterstanden ten opzichte van autochtone leerlingen teruggedrongen worden. In het huidige onderzoek is gekeken naar het effect van educatieve ondersteuning op de onderwijsprestaties van 56 Turkse kinderen. Daarnaast is onderzocht of ouderlijke betrokkenheid het verband tussen educatieve ondersteuning en de vooruitgang in onderwijsprestaties versterkt. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen significant hoger scoren op rekenen en taal nadat zij educatieve ondersteuning hebben ontvangen. Er is geen significant verschil gevonden tussen de onderwijsprestaties op lezen. Vanwege het gebrek aan een controlegroep kan de vooruitgang in reken- en taalprestaties niet met zekerheid toegeschreven worden aan de educatieve ondersteuning die de kinderen hebben ontvangen. Daarnaast bleek dat ouderlijke betrokkenheid het verband tussen de educatieve ondersteuning en de vooruitgang in onderwijsprestaties niet modereert.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent363251
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleNaar etnische gelijkheid in onderwijsprestaties. Het effect van educatieve ondersteuning op de onderwijsprestaties van kinderen van Turkse afkomst en het verband met ouderlijke betrokkenheid.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record