Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRaaijmakers, M.
dc.contributor.authorKnoop, L.J.
dc.date.accessioned2015-07-17T17:00:35Z
dc.date.available2015-07-17T17:00:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20390
dc.description.abstractInleiding: Moeilijk eetgedrag komt veel voor onder kinderen en is voor ouders een terugkerende bron van stress. Dit is van negatieve invloed op de ouder-kindrelatie. Dit onderzoek kijkt naar het effect van positieve bekrachtiging op het eetgedrag en eetplezier van kinderen en naar de samenhang van deze factoren met de door ouders ervaren gezelligheid aan tafel. Methode: Om dit te onderzoeken is onderzoek gedaan onder kinderen van 3 tot en met 8 jaar (N=46). Er waren 2 meetmomenten met daartussen een korte interventie, gebaseerd op positieve bekrachtiging. Vervolgens zijn ‘herhaalde metingen’ analyses uitgevoerd. Resultaten: Vanuit dit onderzoek komen geen effecten naar voren van positieve bekrachtiging. Ook lijken eetplezier van het kind en de ervaren gezelligheid door ouders niet van invloed op moeilijk eetgedrag. Conclusie: Vanuit de huidige resultaten en onderzoeksopzet lijkt vervolgonderzoek in aangepaste vorm aangeraden om beschermende factoren te vinden die moeilijk eetgedrag voorkomen of doen afnemen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent285832
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleGezellig eten? Positieve bekrachtiging van eetgedrag bij kinderen en de rol van eetplezier en ervaren gezelligheid aan tafel.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmoeilijk eetgedrag, kinderen, eetplezier, gezelligheid, positieve bekrachtiging
dc.subject.courseuu201401Kinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record