Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorClippel, K. J. de
dc.contributor.authorStorm, K.A.
dc.date.accessioned2015-07-14T17:00:52Z
dc.date.available2015-07-14T17:00:52Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20348
dc.description.abstractIn deze masterthesis zal ik onderzoeken in welke mate er bij schilderijen met mythologische voorstellingen sprake is geweest van een wisselwerking tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden aan het begin van de zeventiende eeuw, om zo de iconografische innovatie van deze voorstellingen beter te begrijpen. De hoofdvraag van mijn onderzoek luidt: wat is het belang van de artistieke wisselwerking voor de vernieuwing van de mythologische beeldtaal in de schilderkunst van de Lage Landen tussen 1590 en 1630? Mijn onderzoek richt zich op schilderkunst, maar ik zal waar nodig de prentkunst betrekken om iconografische beïnvloeding aan te tonen. Ik heb gekozen voor de periode van 1590 tot 1630, omdat deze periode nog niet goed bestudeerd is. Ik mij wil richten op de relatie tussen de Haarlemse maniëristen en Utrechtse carravagisten aan de ene kant en Vlaamse kunstenaars aan de andere kant. De reden hiervoor is dat een nieuwe generatie kunstenaars in een nieuw gevormd gebied, de Noordelijke Nederlanden, zich toen met ongekend enthousiasme op mythologische thema’s stortte. Met name in Haarlem en Utrecht vormden deze thema’s een belangrijk deel van het werk van een aantal kunstenaars die rond 1600 aan het begin van hun carrière stonden. Gezien de omvang van het onderzoek zal ik geen compleet beeld kunnen geven van de relatie tussen verschillende kunstenaars, maar zal ik me moeten beperken tot enkele werken die overeenkomsten met elkaar vertonen. Indien nodig zal ik enkele kunstwerken bij mijn onderzoek betrekken die vóór 1590 of na 1630 zijn vervaardigd. Ik zal voortbouwen op het onderzoek van Eric Jan Sluijter door de picturale tradities binnen de Lage Landen nader te bestuderen. Sluijter geeft aan zowel de band tussen zestiende- en zeventiende-eeuwse werken als de band tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden nog te weinig hebben onderzocht. Hij heeft zich beperkt tot de weergave van de mythologische thematiek in narratieve scènes door kunstenaars uit de Noordelijke Nederlanden in de zeventiende eeuw. Wel geeft hij zijdelings indicaties van artistieke verbanden tussen kunstenaars uit de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden. De beeldtraditie van het Noorden staat immers niet op zichzelf en is onlosmakelijk verbonden met de beeldtraditie van het Zuiden. Ik zal mij van Sluijters onderzoek onderscheiden door mij, met een concentratie op de belangrijkste kunstenaarscentra, te richten op het effect van artistieke wisselwerking op iconografische innovatie. Evenals Sluijter zal ik mij alleen baseren op verhalende onderwerpen uit de klassieke mythologie om het genre goed te kunnen afbakenen. Mythologische figuren zonder verhalende context en allegorieën waarin de goden als personificaties optreden vallen buiten deze categorie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent4108870
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMythologie over de grens, De artistieke wisselwerking tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden bij de iconografie van mythologische thematiek
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsartistieke wisselwerking, Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden, Haarlem, Utrecht, Antwerpen, zeventiende eeuw, mythologische thematiek, iconografie, innovatie
dc.subject.courseuuKunstgeschiedenis: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record