Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRaaijmakers, M.
dc.contributor.advisorHiemstra, W.
dc.contributor.authorRoelofsen, C.H.M.
dc.date.accessioned2015-07-13T17:00:25Z
dc.date.available2015-07-13T17:00:25Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20335
dc.description.abstractInleiding: Eetproblemen bij jonge kinderen zijn een frequent voorkomend probleem. Temperament lijkt invloed te hebben op dit moeilijke eetgedrag. In dit onderzoek wordt onderzocht of emotionaliteit en verlegenheid invloed hebben op moeilijk eetgedrag. Daarnaast wordt middels een kortdurende interventie gekeken of positieve bekrachtiging invloed heeft op de afname van moeilijk eetgedrag. Tot slot wordt het modererende effect van temperament op de relatie tussen positieve bekrachtiging en de afname van moeilijk eetgedrag onderzocht. Methode: Aan dit onderzoek deden 46 biologische ouders met kinderen tussen de 3 en 8 jaar oud mee. De deelnemers zijn op basis van willekeurige toewijzing verdeeld over de experimentele groep (N=23) en de controlegroep (N=23). De ouders in de experimentele groep hebben gedurende vier weken positieve bekrachtiging toegepast tijdens de avondmaaltijd. Resultaten: Uit de resultaten kwam naar voren dat verlegenheid in relatie staat met moeilijk eetgedrag, maar deze relatie werd niet gevonden voor emotionaliteit. Ook bleek positieve bekrachtiging geen invloed te hebben op de afname van moeilijk eetgedrag en speelt temperament geen modererende rol. Conclusie: Hoe meer verlegen een kind is, hoe meer moeilijk eetgedrag het kind laat zien. Het vier weken lang positief bekrachtigen lijkt geen invloed te hebben op de afname van moeilijk eetgedrag. Echter kent de opzet van dit onderzoek meerdere beperkingen en kan niet geconcludeerd worden dat het effect er niet is. Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent389244
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEet je bord leeg! Positieve bekrachtiging bij moeilijk eetgedrag en de rol van temperament bij kinderen tussen de 3-8 jaar.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmoeilijk eetgedrag, kinderen, temperament, verlegenheid, emotionaliteit, positieve bekrachtiging.
dc.subject.courseuu201401Kinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record