Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDotsch, R.
dc.contributor.advisorStrick, M.
dc.contributor.authorKleinloog, M.
dc.date.accessioned2015-07-08T17:00:40Z
dc.date.available2015-07-08T17:00:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20318
dc.description.abstractZelfonthulling is een middel om sociale relaties op te bouwen en vertrouwen te verkrijgen, echter gaat het ook gepaard met risico’s zoals reputatieschade of schaamte door afwijzing. Op basis van Costly Signalling Theory wordt verwacht dat het onthullen van meer gevoelige informatie met een hoger risico, ook tot meer voordelen zal leiden. Voor deze studie zijn acht teksten geconstrueerd waarin de mate van gevoelige informatie is gevarieerd. Participanten hebben voor elk van deze teksten aangegeven in hoeverre zij de persoon uit de tekst zouden voorstellen aan een vriend/kennis, financiële middelen zouden gunnen en zouden vertrouwen. Uit deze studie bleek dat vertrouwen werd toegekend aan teksten met veel gevoelige informatie op één van deze categorieën, sociale middelen werden toegekend wanneer er ofwel veel meningen/gedachten ofwel veel gevoelens werden gedeeld en financiële middelen werden toegekend aan teksten waar veel gevoelige informatie gedeeld werd op alle categorieën. Hieruit bleek dat de voordelen en nadelen van zelfonthulling van elkaar afhankelijk zijn en zelfonthulling wellicht ingezet kan worden als strategie om bepaalde voordelen te krijgen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent801311
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Kostbaarheid van Zelfonthulling: Leidt het Delen van Gevoelige Informatie tot meer Vertrouwen, Sociale Middelen en Financiële Middelen?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuSociale psychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record