Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan den Bos, K.
dc.contributor.advisorHulst, L.
dc.contributor.authorRomijn, S.
dc.date.accessioned2015-07-07T17:00:55Z
dc.date.available2015-07-07T17:00:55Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20308
dc.description.abstractDeze maatschappij is een diplomademocratie en hebben hoogopgeleiden het voor het zeggen. Lageropgeleiden kunnen minder goed meekomen in de maatschappij en hebben minder vertrouwen in instituties. Dit vergroot de kloof tussen overheid en burgers, wat het functioneren van de overheid in de weg staat. In deze studies wordt onderzocht of eerder uitgevoerde vertrouwensonderzoeken wat betreft de rechtsstaat en rechters het juiste beeld weergeven: klopt het dat het vertrouwen in rechters onder burgers echt zo hoog is als gezegd? Of durven mensen niet eerlijk hun mening te geven, omdat de interviewer niet goed bij hen aansluit en ze het idee hebben hun mening aan te moeten passen aan de interviewer? In deze studies wordt onderzocht of mensen anders antwoorden bij verschillende interviewers, die al dan niet tot de status quo behoren, waar rechters ook toe behoren. Ook wordt het effect van het opleidingsniveau van de deelnemer bekeken. Er zijn twee studies uitgevoerd waarin een interviewermanipulatie is toegepast (al dan niet duidelijk zichtbaar). Uit deze studies blijkt dat lageropgeleiden worden beïnvloed door het voorkomen en manier van presenteren van de interviewer, zelfs bij een minimale interviewermanipulatie. Zij lijken hun mening wat betreft hun vertrouwen in rechters en de rechtsstaat positiever te maken bij een hoogopgeleide, tot de status quo behorende interviewer, dan bij een niet tot de status quo behorende, laagopgeleide interviewer. Uit deze studies blijkt dat laagopgeleiden zich meer gelijk voelen aan een laagopgeleide onderzoeker en hier ook meer persoonlijke informatie mee willen delen. Hoogopgeleide deelnemers voelen zich meer gelijk aan een hoogopgeleide, tot de status quo behorende interviewer. Wetenschappelijke en maatschappelijke implicaties van dit onderzoek worden besproken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1965340
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHeimelijke polarisatie in Nederland – opleidingsverschillen en vertrouwen in de rechtspraak
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOpleidingsverschillen; vertrouwen; rechtspraak; interviewermanipulatie; beïnvloeding
dc.subject.courseuuSociale psychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record