dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Timmermeister, M. | |
dc.contributor.author | Binnendijk, H.M. | |
dc.date.accessioned | 2015-07-07T17:00:55Z | |
dc.date.available | 2015-07-07T17:00:55Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20307 | |
dc.description.abstract | Het doel van dit onderzoek is om antwoord te krijgen in hoeverre de aangepaste vragenlijst Questionnaire for Parents of Bilingual Children (PaBiQ) valide is met betrekking tot de daadwerkelijke taalomgeving en taalgebruik bij tweetalige kinderen van vier tot 10 jaar. In dit onderzoek is bij 10 tweetalige gezinnen de PaBiQ vragenlijst als interview mondeling afgenomen in de thuissituatie. De validiteit van de vragenlijst wordt gecontroleerd aan de hand van een dagboekmethode. In dit onderzoek worden twee metingen vergeleken, die van het dagboek en de vragenlijst, om te kijken of de antwoorden op de PaBiQ vragenlijst goed weergeven wat er dagelijks in meertalige gezinnen gebeurt. Het totaal aantal vragen die met elkaar vergeleken zijn is N=24. Op basis van dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat er bij 10 vragen een significant verschil is gevonden. Bij de 14 niet-significante variabelen is er geen verschil gevonden tussen de antwoorden op de vragenlijst en het dagboek, er kan met enige waarschijnlijkheid geconcludeerd worden dat deze vragen representatief gemeten worden door de vragenlijst. Tot slot is er in de discussie gekeken of belangrijkste taalomgevingsfactoren uit de literatuur zoals de factoren taalinput, taalpatronen ouders en aanbod taalactiviteiten voldoende vertegenwoordigd zijn in de PaBiQ vragenlijst. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 369059 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Tweetaligheid, hoe meet je dat? | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Tweetaligheid; validiteit; vragenlijst | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |