Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRijpma, A.
dc.contributor.authorLangeveld, M.Y.
dc.date.accessioned2015-07-07T17:00:37Z
dc.date.available2015-07-07T17:00:37Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20283
dc.description.abstractWe gaan onderzoeken waarom er een negatieve beeldvorming is ontstaan rond de Railway Mania. We zullen ons richten op de periode 1844-1860. 1844 is het begin van de Railway Mania en is daardoor een logisch startpunt. Dit doen we door eerst te kijken naar de opkomst van de spoorwegen en de manier waarop een spoorlijn tot stand kwam. We zullen zien dat er een negatieve beeldvorming is binnen de literatuur met betrekking tot de Railway Mania. We zien dat er een negatieve beeldvorming is rond de Railway Mania. De traditionele visie is dat de gewone man de dupe is geworden van de bovenklasse. De gewone man die een prospectus voorgehouden kreeg, die te mooi leek om waar te zijn en die ook te mooi was om waar te zijn. Binnen het historisch discours, is deze visie door meerdere mensen aangevallen, met elk een andere invalshoek. We hebben nu voor het eerst vanuit verschillende perspectieven gekeken naar dit vraagstuk. door te kijken naar publieke opinie, de opbouw van het investeerdersbestand en de harde cijfers na de Railway Mania, zien we dat de negatieve beeldvorming niet klopt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1820714
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleRailway Mania 1844-1847: Vooroordelen bevestigd?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRailway Mania; Economische bubbel; Spoorwegen; Groot Brittannië; investeringen
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record