Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Steenbergen, E.
dc.contributor.advisorYbema, Y.F.
dc.contributor.authorBielsma, S.
dc.date.accessioned2015-07-06T17:01:02Z
dc.date.available2015-07-06T17:01:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20273
dc.description.abstractDeze studie onderzocht de relatie tussen het boundary management gedrag van studenten, overall balans, tevredenheid met het privéleven en zelfgerapporteerde studieprestatie. Er werd bekeken of studie-privé conflict en privé-studie deze relaties medieerden. Daarnaast werd er iets nieuws aan de boundary management literatuur toegevoegd door te kijken naar de modererende rol van voorkeur voor een bepaalde boundary management stijl. Een dagboekstudie van vijf dagen werd afgenomen onder 128 studenten van de Universiteit Utrecht. De studenten vulden van tevoren ook een demografische vragenlijst in. Om de hypotheses te toetsen zijn multipele regressie analyses uitgevoerd. Consistent met mijn verwachtingen werd gevonden dat conflict de relatie van boundary management en de uitkomstvariabelen medieerde, en wel zo dat integratiever boundary management gedrag leidde tot meer conflict, wat leidde tot minder ervaren overall balans en minder tevredenheid met het privéleven. Anders dan voorspeld is er geen evidentie gevonden voor de moderatie van voorkeurstijl. Het hebben van een voorkeur voor een bepaalde stijl had geen invloed op de relatie met conflict. Exploratieve analyses suggereren dat boundary management gedrag geen constant construct is, maar fluctueert van dag tot dag, wat aanleiding geeft tot vervolgonderzoek. Deze resultaten suggereren dat universiteiten hun studenten effectiever kunnen laten studeren door hen te trainen in het effectief toepassen van boundary management.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent643730
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleBoundary Management in Actie. Een dagboekstudie naar de rol van fit en conflict onder studenten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuArbeids- en organisatiepsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record