Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorCoopmans, P.H.A.
dc.contributor.advisorEveraert, M.B.H.
dc.contributor.authorOosterveer, N.A.J.
dc.date.accessioned2015-07-06T17:00:51Z
dc.date.available2015-07-06T17:00:51Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20259
dc.description.abstractIn deze studie heb ik getracht te achterhalen welke visie scholen hebben op het (vroeg) aanbieden van de Engelse taal in het basisonderwijs en hoe deze visie hun lesprogramma beïnvloedt. In het onderzoek is naar voren gekomen dat communicatie duidelijk voorop staat. Veel scholen hangen het idee aan dat met tweede taalverwerving het best zo vroeg mogelijk kan worden begonnen. Veel lesprogramma’s proberen als het ware natuurlijke taalverwerving na te bootsen. Luister- en spreekvaardigheid genieten de vroegste aandacht en worden spelenderwijs al aan de jongste leerlingen aangeboden; voor lees- en schrijfvaardigheid komt, als het überhaupt behandeld wordt, pas in hogere groepen aan bod. Daar ligt nog een eventueel verbeterpunt; voor een betere aansluiting op de middelbare school – een doel dat voor veel scholen, naast het meegeven van communicatieve vaardigheden, hoog op het lijstje staat – is het van belang alle onderdelen van de taal te oefenen, niet alleen de mondelinge. Om het Engels nog meer te integreren kunnen scholen vaker gebruik maken van CLIL.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent213607
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleJong geleerd is oud gedaan? - Engels in het Nederlandse basisonderwijs
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordstweedetaalverwerving, onderwijs, vreemdetalenonderwijs, vvto, CLIL
dc.subject.courseuuTaalwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record