Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorZande, Daisy van de
dc.contributor.authorAbrams, C.E.
dc.date.accessioned2015-07-06T17:00:45Z
dc.date.available2015-07-06T17:00:45Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20248
dc.description.abstractVeel films roepen bij de kijker sympathie op voor de gevangenen en minachting voor de bewakers van de gevangenis. Opvallend is dat er bij de tv-serie ORANGE IS THE NEW BLACK niet alleen sympathie voor de gevangenen ontstaat, maar ook voor een van de bewakers, John Bennett. In dit BA-eindwerkstuk zal ik antwoord geven op de vraag: “Hoe ontstaat er sympathie voor het personage John Bennett, een bewaker uit de tv-serie ORANGE IS THE NEW BLACK?” Om dit te onderzoeken zal ik gebruik maken van het analysemodel dat gebaseerd is op de structure of sympathy theorie van Murray Smith. Hierin draagt Smith verschillende niveaus van sympathie aan als alternatief voor het begrip identificatie. Deze niveaus zijn: recognition, alignment en allegiance. Volgens de structure of sympathy theorie van Smith ligt de basis van het vormen van sympathie in de hoeveelheid informatie waar de kijker toegang tot krijgt. Hoe meer de kijker te zien krijgt van een personage, hoe beter hij/zij begrepen wordt en dus hoe groter de kans op sympathie. Er is een vloeiend verloop van recognition naar alignment, naar allegiance. Om te kunnen onderzoeken ‘hoe’ er sympathie ontstaat voor het personage, wordt er gekeken naar formele kenmerken. Om mijn casus te kunnen analyseren maak ik gebruik van de analysemethoden van David Bordwell en Kristin Thompson en Marc Vernet. Vervolgens zal ik vier scènes van ORANGE IS THE NEW BLACK analyseren door te kijken naar mise-en-scène, cinematografie en de relaties tussen personages. De essentie van de theorie van Smith is dat wanneer je een personage totaal begrijpt, sympathie ontwikkeld kan worden voor het personage. Uiteindelijk vindt de kijker dat Bennett moreel correct handelt door alle informatie die de kijker te weten is gekomen over het personage door alle afleveringen heen. Het gaat hierbij om dat de reactie van het personage moet passen bij het karakter van dit personage. Concluderend kan worden gesteld dat de basis van sympathie gevormd lijkt te worden door de gevoelens die door narratologische technieken zijn bewerkstelligt.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1045320
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSympathie voor de bewaker Een onderzoek naar de ontwikkeling van sympathie voor John Bennett, een bewaker uit de tv-serie ORANGE IS THE NEW BLACK
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsStructure of sympathy, Murray Smith, tv-serie
dc.subject.courseuuTheater-, film- en televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record