Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGroot Nibbelink, L. W.
dc.contributor.authorGroot, J.J. de
dc.date.accessioned2015-06-23T17:00:38Z
dc.date.available2015-06-23T17:00:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20186
dc.description.abstractDit eindwerkstuk onderzoekt welke rol performativiteit speelt bij de (de)constructie van identiteit in Martin McDonaghs toneelstuk The Pillowman. Hiermee borduurt dit eindwerkstuk voort op het artikel “The Identity Politics of Martin McDonagh” van José Lanters, waarin zij onderzoek doet naar de constructie van identiteit in Martin McDonagh’s Ierse toneelstukken. Om de hoofdvraag van dit eindwerkstuk te onderzoeken heb ik het onderzoek ruwweg in twee delen verdeeld: in het eerste deel is er een literatuuronderzoek gedaan naar een deel van het discours over performativiteit en identiteit. Hiervoor zijn teksten van Judith Butler, Erving Goffman, Victor Turner en Gloria Wekker bestudeerd. Hieruit heb ik een selectie gemaakt van concepten en ideeën die relevant zijn voor dit onderzoek en deze zullen in hoofdstuk 2 besproken worden. Het tweede deel van dit onderzoek bestaat uit een tekstanalyse. In hoofdstuk 3 onderzoek ik welke rol performativiteit speelt bij de constructie van identiteit in Martin McDonaghs The Pillowman. Uit de analyse blijkt dat McDonagh zijn personages bewust rollen laat spelen; zij proberen zich op een bepaalde manier te profileren. Dit rollenspel gebruikt hij vervolgens om de identiteit van de personages te construeren. In hoofdstuk 4 analyseer ik welke rol performativiteit speelt bij de deconstructie van identiteit in Martin McDonaghs The Pillowman. Hieruit concludeer ik onder andere dat McDonagh de lezer af en toe nieuwe informatie verschaft of gedrag van personages langzaam laat veranderen, waardoor er een ander beeld over hun identiteit ontstaat. Op die manier tornt hij continu aan de identiteit van de personages en aan de rollen die zij spelen. Verder beargumenteer ik dat McDonagh aantoont dat identiteit een fragmentarisch gegeven is. Door zijn personages verschillende mini-identiteiten te geven, zoals ‘schrijver’ en ‘broer’, die elkaar in sommige gevallen tegenwerken, laat hij zien dat de identiteit van een individu niet per se één coherent geheel is.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent119890
dc.format.mimetypeapplication/zip
dc.language.isonl
dc.titleDe constructie en deconstructie van identiteit in Martin McDonaghs "The Pillowman"
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPillowman, McDonagh, identiteit, performativiteit
dc.subject.courseuuTheater-, film- en televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record