Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBouwer, R
dc.contributor.authorPrinsen, J.F.
dc.date.accessioned2015-06-09T17:00:31Z
dc.date.available2015-06-09T17:00:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20126
dc.description.abstractHet huidig schrijfonderwijs is onder de maat: leerlingen op de basisschool zijn nog geen goede schrijvers en krijgen te weinig begeleiding door de leerkrachten. Begeleiding in de vorm van feedback is echter noodzakelijk voor beginnende schrijvers omdat schrijven een complexe vaardigheid is. In dit observationele onderzoek is daarom gepoogd een antwoord te krijgen op de vraag wanneer feedback effectief is voor de vooruitgang in tekstkwaliteit van de leerling. Hierbij werd onderscheid gemaakt in feedback op inhoudelijke aspecten van de tekst en op vormaspecten van de tekst. Daarnaast is er gekeken of de feedback op de inhoudelijke aspecten meer specifiek of positief is dan op de vormaspecten. De verwachting hierbij was dat leerlingen meer vooruit gingen in tekstkwaliteit als de feedback gericht was op inhoudelijke aspecten van de tekst en daarbij specifiek en positief was geformuleerd. Om antwoord te kunnen geven op de vraag, is een schrijfopdracht geanalyseerd van leerlingen uit groep 8 op de basisschool. Hierbij is gekeken hoe de leerlingen de feedback hebben verwerkt in de herschreven opdracht. Uit de resultaten bleek dat de leerlingen wel vooruit zijn gegaan in tekstkwaliteit, maar niet als de feedback was gericht op uitgebreide, inhoudelijke aspecten van de tekst. Dit kan komen omdat de feedback op de inhoudelijke aspecten niet meer specifiek of positief was geformuleerd dan op de vormaspecten van de tekst. Wel kwam naar voren dat leerlingen zeer directieve feedback goed verwerkten in hun herschreven opdracht. Gesuggereerd kan worden dat het niet uitmaakt voor tekstverbetering als de leerkracht veel specifieke en positieve feedback geeft op inhoudelijke aspecten van de tekst. Mogelijke kanttekeningen van dit onderzoek zijn dat er te weinig leerlingen mee hebben gedaan met dit onderzoek en er tevens geen controlegroep aanwezig was. Echt generaliserende uitspraken kunnen daarom niet worden gedaan. Wel is het in vervolgonderzoek interessant om goed te onderzoeken hoe leerkrachten het beste feedback kunnen geven en of feedback op inhoudelijke aspecten wel effect heeft als de leerkrachten hier training in krijgen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1027760
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleFeedback op inhoudelijke aspecten: Een hulpmiddel om verbetering in tekstkwaliteit te vergroten?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsschrijfonderwijs, vooruitgang, feedback, positieve feedback, specifieke feedback
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record