Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKessler, F.E.
dc.contributor.authorHillen, J.
dc.date.accessioned2015-05-26T17:00:47Z
dc.date.available2015-05-26T17:00:47Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20085
dc.description.abstractHet huidige televisietijdperk, ook wel aangeduid als TV III, wordt gekenmerkt door de opkomst van online distributieplatformen. De komst van deze platformen betekent voor de televisieconsument dat het niet meer noodzakelijk is om televisie te kijken op de geprogrammeerde tijd op een televisiescherm. Binnen televisiestudies betekenen de veranderingen dat oude modellen om televisie te analyseren wellicht niet meer relevant zijn en daarom heroverwogen moeten worden. Een centraal begrip in de discussie over de relevantie van analytische begrippen is flow. Het fenomeen flow, beschreven door Raymond Williams in 1974, komt voor uit een historisch specifieke constellatie van de technologie, cultural form en social practice van televisie. Het fenomeen bestaat in de oorspronkelijke betekenis niet meer, maar wordt nog wel gebruikt als analytisch concept. In dit onderzoek wordt de relevantie van flow als analytisch begrip onderzocht aan de hand van online distributieplatform Netflix. Er wordt daarom antwoord gegeven op de vraag: ‘In hoeverre is het analytisch begrip flow bruikbaar bij een analyse van online distributieplatform Netflix?’ Om deze vraag te beantwoorden is de interface van Netflix geanalyseerd als technologie, cultural form en social practice. Bij elke analyse is er een vergelijking gemaakt tussen televisie in 1974 en Netflix. Vervolgens zijn de technologie, cultural form of social practice beschreven, zodat er geconcludeerd kan worden in hoeverre flow nog relevant is als analytisch begrip. Uit de analyse is gebleken dat de technologie, cultural form en social practice nog steeds een solide basis bieden om Netflix te analyseren. De drie dimensies hangen nauw met elkaar samenhangen. Zonder technologie is er geen structuur en zonder structuur geen kijkgedrag dat gestuurd kan worden. Het begrip flow moet echter wel worden uitgebreid. Zonder deze uitbreiding kan er geen volledig beeld worden geschetst van een online distributieplatform als Netflix. Door ook de economische context van Netflix te analyseren, kan er wel een volledig beeld geschetst worden van het distributieplatform.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent3254954
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleFlow na het televisietijdperk Een onderzoek naar de relevantie van het analytisch begrip flow bij een analyse van Netflix
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNetflix, Flow, Televisiestudies
dc.subject.courseuuFilm- en Televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record