Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorReuhl, M.
dc.date.accessioned2015-05-20T17:00:35Z
dc.date.available2015-05-20T17:00:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20032
dc.description.abstractUit onderzoek van Cito blijkt dat een meerderheid van de leerlingen aan het eind van hun basisschool niet het gewenste schrijfniveau behaalt (Krom e.a. 2004). Om het schrijfniveau van de leerlingen van de basisschool te verbeteren is er een nieuwe lesmethode ontwikkeld (Bouwer, Koster & Van den Bergh, 2014). Deze overkoepelende lesmethode heet ‘Tekster’ en richt zich op leerlingen van groep 6, 7 en 8 van de basisschool. In deze methode staat het schrijfproces centraal. Dit onderzoek focust op leerlingen van groep 6 waarbij de bijbehorende methode ‘verzinnen, ordenen, schrijven’(VOS) wordt getest. Door middel van observaties en vragenlijsten is onderzocht in hoeverre deze lessenserie voldoende aansluit bij het huidige niveau van de leerlingen van groep 6. Hierbij is gekeken naar het gedrag van de leerlingen tijdens de les. De vragenlijst werd gebruikt om te weten te komen hoe de leerlingen en de leerkrachten de methode beoordelen. De analyses werden specifiek gericht op de motivatie van de leerlingen, de tijdnood tijdens de opdracht, de benodigde hulp en de moeilijkheid van de opdrachten. De leerlingen bleken voldoende gemotiveerd te zijn. Ook kwam uit het onderzoek naar voren dat de leerlingen nauwelijks tijdnood ervoeren tijdens de opdracht, dat de leerlingen weinig hulp nodig hadden bij de opdracht en dat ze de opdracht makkelijk vonden. Met behulp van deze resultaten is geconcludeerd dat de lesmethode voldoende aansluit bij het huidige niveau van de leerlingen van groep 6.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent830906
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title‘Een VOS verliest zijn haren, maar niet zijn schrijfvaardigheden’.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record