Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoogmoed, A. van
dc.contributor.authorCooten, I. van
dc.contributor.authorKroon, M.
dc.date.accessioned2015-05-18T17:00:31Z
dc.date.available2015-05-18T17:00:31Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/20016
dc.description.abstractAchtergrond. Voorbereidende rekenvaardigheid is in belangrijke mate bepalend voor de schoolloopbaan en toekomstmogelijkheden van kinderen. Uit onderzoek blijkt dat 5 tot 10% van de leerlingen problemen heeft met de beheersing van rekenvaardigheden. Het is dus van belang dat er valide instrumenten zijn om het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid vast te stellen. Doel. Het doel van dit onderzoek is om de constructvaliditeit van de Nederlandse versie van de Kieler Kindergartentest für Mathematik (KiKi) te bepalen. Door deze te vergelijken met de Utrechtse Getalbegrip Toets – Revised (UGT-R) is de convergente validiteit bepaald. Daarnaast is de factorstructuur van de Nederlandse versie van de KiKi onderzocht. De verwachting was dat de KiKi voorbereidende rekenvaardigheid meet en dat de factoren van de Nederlandse versie overeenkomen met die van de Duitse versie. Methode. Aan het onderzoek hebben 143 leerlingen uit groep 1 en 2 van het basisonderwijs meegewerkt in de leeftijd van 4.00 tot 6.50 jaar. Bij alle kleuters is zowel de KiKi als de UGT-R afgenomen. De convergente validiteit is bepaald met de Pearson correlatiecoëfficiënt en de factorstructuur met een explorerende factoranalyse. Resultaten. De KiKi laat een hoge samenhang met de UGT-R zien. Uit de factoranalyse is gebleken dat er vijf onderliggende factoren te onderscheiden zijn. Conclusie. Door de hoge samenhang tussen de KiKi en de UGT-R mag aangenomen worden dat beide testen hetzelfde meten, namelijk voorbereidende rekenvaardigheid. De vijf factoren die uit de factoranalyse naar voren komen, komen grotendeels overeen met de factoren van de Duitse versie van de KiKi. Dit suggereert dat de Nederlandse versie van de KiKi voorbereidende rekenvaardigheid inhoudelijk breder meet, ten opzichte van de UGT-R.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent721562
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe constructvaliditeit van de Nederlandse vertaling van de Kieler Kindergartentest für Mathematik (KiKi)
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVoorbereidende rekenvaardigheid, Kieler Kindergartentest für Mathematik, Utrechtse Getalbegrip Toets – Revised, kleuters, begripsvaliditeit, constructvaliditeit
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record