Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWijnroks, L.
dc.contributor.advisorBaan-Unlusoy, A. van der
dc.contributor.authorBrouwer, J.E.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:03:29Z
dc.date.available2015-05-01T17:03:29Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19997
dc.description.abstractDoel: Het doel van dit onderzoek was om meer inzicht te verkrijgen in de relatie tussen receptieve en expressieve taalproblemen en internaliserend en externaliserend probleemgedrag binnen een groep klinisch verwezen peuters. Daarbij werd ook de invloed van de mogelijke moderatoren sekse, thuistaal en sociaal economische status (SES), meegenomen. Verwacht werd dat taalproblemen positief zouden samenhangen met gedragsproblemen. Methode: De gegevens van 145 klinisch verwezen kinderen (87 jongens en 58 meisjes) in de leeftijd van 31 tot en met 48 maanden werden gebruikt in dit onderzoek. Internaliserende en externaliserende problemen werden gerapporteerd met behulp van de Caregiver-Teacher Report Form, 1.5-5 jaar (C-TRF). De receptieve taalontwikkeling werd voor 85 kinderen gemeten met de Peabody Picture Vocabulary Test-III-NL en voor 60 kinderen met een verkorte versie van de Vocabulary Task. Expressieve taalontwikkeling werd geobserveerd met behulp van drie schalen van de Preschool Classroom Behavioral Observation System (PCBOS). Resultaten: Kinderen met taalproblemen lieten in slechts 3.9% tot 11.0% van de gevallen ook internaliserende of externaliserende problemen zien. In tegenstelling tot de verwachting bleek een goede receptieve taalvaardigheid een significante voorspeller voor internaliserende problemen (p < .001) en externaliserende problemen (p < .017). Thuistaal was hierbij een significante moderator (p < .048). Expressieve taalproblemen waren geen voorspeller voor emotionele en gedragsproblemen. Conclusie: Niet alleen komen taalproblemen en emotionele en gedragsproblemen vaak geïsoleerd voor bij klinisch verwezen peuters, ook blijkt in tegenstelling tot resultaten uit onderzoek binnen normale populaties dat hoe lager het taalbegrip des te minder internaliserende en externaliserende problemen de kinderen laten zien. Abstract Background: The purpose of the current study was to provide information about the relation between receptive and expressive language delays and internalizing and externalizing problems in clinically referred preschool children. Also the influence of a number of moderators was examined, namely gender, home language and socioeconomic status (SES). It was expected that language delays were positively related to behavior problems. Method: The data of 145 clinically referred children (87 boys and 58 girls) aged 31 to 48 months were used in this research. Internalizing and externalizing problems were reported on the Caregiver-Teacher Report Form, 1.5-5 years (C-TRF). Receptive language was measured for 85 children with the Peabody Picture Vocabulary Test-III-NL and for 60 children with a short version of the Vocabulary Task. Expressive language was observed with three scales of the Preschool Classroom Behavioral Observation System (PCBOS). It was expected that language delays were positively related to behavior problems. Results: Children with language delays showed only in 3.9% to 11.0% internalizing or externalizing problems. Contrary to the expectation good receptive language ability significantly predicted internalizing problems (p < .001) and externalizing problems (p < .017). Home language significantly moderated this relationship (p < .048). Expressive language delays did not predict emotional or behavioral problems. Conclusion: Not only do language delays and emotional and behavioral problems often occur isolated in clinically referred preschool children, also, contrary to results from research within normal populations, children with a lower level of receptive language show fewer behavior problems.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent131605
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleThe relationship between language delays and emotional and behavioral problems during preschool years
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLanguage delays, externalizing and internalizing problems, preschool children
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record