Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPrins, F.J.
dc.contributor.authorAbram, L.
dc.contributor.authorMelsen, L.M.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:03:03Z
dc.date.available2015-05-01T17:03:03Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19956
dc.description.abstractOBS Oog In Al (locatie Montessori en locatie Johan de Witt) is niet tevreden over de zelfstandigheid in groep 3 en vraagt zich af hoe de ontdekkende, nieuwsgierige, betrokken en zelfstandige houding van kinderen van de onderbouw naar de middenbouw vastgehouden kan worden. Om deze vraag op te lossen is, aan de hand van interviews, in kaart gebracht wat de oorzaken en oplossingen zijn voor de dip in zelfstandigheid in groep 3. Uit de resultaten blijkt dat voor beide locaties de discontinuïteit tussen de leeromgevingen van de onderbouw en groep 3 een aannemelijke oorzaak is. De overtuigingen van leerkrachten waarmee de introductie en ontwikkelen van (activiteiten rondom) zelfregulerend leren kan worden beïnvloed, is een minder aannemelijke oorzaak dan de eerst genoemde. Beide oorzaken worden ook in de literatuur beschreven. De oplossing voor locatie Montessori ligt in het intensiveren van de samenwerking op het gebied van afstemmen van de leeromgeving. De oplossing voor locatie Johan de Witt ligt in het implementeren van meer formele samenwerkingsvormen. Beide locaties dienen daarnaast met hun team in gesprek te gaan over de definitie van zelfstandigheid, zodat een gedeelde definitie kan worden gecreëerd. Op de locatie Montessori noemen de participanten het observeren bij elkaar in de klas en het ontwikkelen van een doorgaande leerlijn als mogelijke oplossingen. Dit is ook zeer aan te raden voor locatie Johan de Witt, aangezien daar formele afspraken en verwachtingen lijken te ontbreken. De participanten van Johan de Witt noemen als oplossing het verkleinen van de discontinuïteit in leeromgeving. Dit werd op locatie Montessori niet expliciet genoemd, terwijl dit noodzakelijk is. In vervolgonderzoek kunnen de mogelijke oplossingen, die uit dit onderzoek zijn voortgekomen, verder worden onderzocht, uitgewerkt en geëvalueerd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent656706
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleZelfstandigheid gedurende de transitie van onderbouw naar groep 3 Een onderzoek naar de mogelijke oorzaken en oplossingen voor de dip in zelfstandigheid in groep 3 op OBS Oog in Al.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsBasisonderwijs; zelfstandigheid; zelfregulerend leren; transitie; groep 3; leeromgeving
dc.subject.courseuuAcademische lerarenopleiding primair onderwijs


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record