Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSol, Y.
dc.contributor.authorHols, K.
dc.contributor.authorVries, H.J. de
dc.date.accessioned2015-05-01T17:02:56Z
dc.date.available2015-05-01T17:02:56Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19938
dc.description.abstractDeze thesis gaat over ouderbetrokkenheid op KSU de Spits te Utrecht. Onderzocht werd wat de verschillen en overeenkomsten waren in opvattingen van de directeur, leerkrachten en ouders met betrekking tot de huidige en gewenste situatie van ouderbetrokkenheid. Doel hiervan was het ontwikkelen van handvatten voor de vormgeving van een effectief school-ouderpartnership. Het begrip ouderbetrokkenheid werd nader gespecificeerd, waarna een aantal onderliggende factoren werden onderscheiden: ouderschap, communicatie, vrijwilligerswerk, gemeenschap en schoolbesluiten. Deze factoren werden geconcretiseerd in verschillende aspecten en verder geoperationaliseerd naar de praktijksituatie op KSU de Spits middelsbestudering van de visie van de school en half-open interviews met de directeur, leerkrachten en ouders. Aan de hand van literatuuronderzoek, de visie en data uit de interviews, zijn enquêtes verspreid onder alle leerkrachten en ouders. Middels t-toetsen voor onafhankelijke steekproeven zijn de resultaten uit de enquêtes vergeleken. Significante antwoordverschillen tussen leerkrachten en ouders werden gevonden met betrekking tot informatieverstrekking over het kind en de klas, en met betrekking het welkom voelen van ouders in de school. Daarnaast kwamen significante antwoordverschillen naar voren over de vertegenwoordiging van de MR. De stelling of de Spits vaker ouders zou moeten inzetten liet ook significante antwoordverschillen zien. Over het algemeen kon worden geconcludeerd dat beide groepen tevreden zijn over de frequentie van contact, initiatief tot communicatie, competentie van ouders, vrijwilligerswerk en de invloed van ouders op schoolbesluiten. Tot slot kan worden genoemd dat ouders zich gemiddeld welkom voelen in de school en in de klas. In het advies wordt aan de hand van de conclusies beschreven hoe deze school kan toewerken naar een school-ouderpartnership. Hierin wordt met name geadviseerd over informatieverstrekking en het inzetten van de kwaliteiten van ouders.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent36630072
dc.format.extent36630072
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOuderbetrokkenheid en de vormgeving van effectief school-ouderpartnership
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsOuderbetrokkenheid; KSU de Spits; school-ouderpartnership
dc.subject.courseuuAcademische lerarenopleiding primair onderwijs


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record