dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Phielix, C. | |
dc.contributor.advisor | Prins, F.J. | |
dc.contributor.author | Berg, F.M. van den | |
dc.date.accessioned | 2015-05-01T17:02:54Z | |
dc.date.available | 2015-05-01T17:02:54Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19936 | |
dc.description.abstract | Dit quasi-experimentele onderzoek onderzocht in
hoeverre het voeren van feedbackgesprekken invloed
had op de rekenresultaten en het zelfregulerend
vermogen van kinderen in de groepen 4 en 5 in het
basisonderwijs. De experimentele- en controle groep (51,
resp. 50 leerlingen) hadden bij de start van het
onderzoek gelijk niveau en waren ingedeeld aan de hand
van de rekenmethodetoetsen. De experimentele groep
kreeg feedback volgens een protocol. Tevens werd bij de
nul- en eindmeting een vragenlijst zelfregulerende
vaardigheden afgenomen om te kijken of de feedback
deze beïnvloedde. Uit de resultaten bleek dat de
feedbackgesprekken geen invloed hadden op de
rekenresultaten en zelfregulerende vaardigheden van de
experimentele groep ten opzichte van de controlegroep.
De experimentele groep 5 presteerde wel significant
beter dan de experimentele groep 4 op de tweede
rekentoets (Mverschil = -.14, SD = .71; t (50) = -2.289, p
= .027, tweezijdig). Ook bleek dat de experimentele
groep van leerjaar 5 significant beter scoorde dan
leerjaar 4 op de tweede meting van de vragenlijst
zelfregulerend vermogen ten opzichte van de eerste
meting van het zelfregulerend vermogen (t (48) = -
2.871, p = .007, tweezijdig). De effectgrootte was bij
beiden groot ( 2 = .15 ). Hieruit kon geconcludeerd
worden dat het geven van feedback geen significant
effect heeft op de rekenresultaten en het zelfregulerend
vermogen van leerlingen in groep 4 en 5. Wel blijkt dat
het effect van de feedback verschilt voor leerlingen in
groep 4 en 5. In groep 5 blijkt het geven van feedback
meer effect te hebben dan in groep 4. Dit geldt voor
zowel rekenresultaten als zelfregulerend vermogen.
Geadviseerd wordt om in de toekomst
feedbackgesprekken te voeren in de groepen 5 en hoger,
omdat de leerlingen de feedback waarschijnlijk beter
kunnen toepassen (Veenman et al., 2006). Een
verklaring voor het wegblijven van betere resultaten op
de rekentoetsen en vragenlijst zelfregulerend vermogen
bij de experimentele groep kan de korte looptijd van het
onderzoek zijn. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 495352 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Het effect van feedbackgesprekken op de resultaten van rekentoetsen en op het zelfregulerend vermogen van kinderen in de groepen 4 en 5 in het basisonderwijs | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | feedback; zelfregulerende vaardigheden; primair
onderwijs | |
dc.subject.courseuu | Academische lerarenopleiding primair onderwijs | |