Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan der Smagt, M.
dc.contributor.advisorDonker, S.
dc.contributor.authorBrink, E.D. van den
dc.date.accessioned2015-05-01T17:02:44Z
dc.date.available2015-05-01T17:02:44Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19924
dc.description.abstractDoel: Het Invloedmodel® dat door Bureau Zuidema wordt gebruikt, is een model dat mensen bewust maakt van het eigen gedrag waardoor in de juiste situatie, het juiste gedrag kan worden uitgeoefend om doelen te behalen met behoud van relatie tussen de beïnvloeder en de gesprekspartner. Het Invloedmodel® is echter enkel getest bij offline contact tussen personen. In dit onderzoek zijn de verschillende aspecten van het Invloedmodel® getest bij de online media: e-mail en Instant Messaging, om te achterhalen of het Invloedmodel® de potentie heeft om effectief gebruikt te worden tijdens e-mail en Instant Messaging. Methoden: De online media werden gesplitst in twee verschillende condities met een offline medium (contact met fysieke aanwezigheid tussen gesprekspartners) als baseline. Participanten voerden een experiment uit via tenminste één van de media. Er was sprake van een between-subject design. Het gebruik van invloedstijlen en gedragssoorten van het Invloedmodel®, het behalen van een doel en het behouden van de relatie tussen gesprekspartners waren de afhankelijke variabelen. Resultaten: Er bleek geen verschil in het gebruik van invloedstijlen tussen de verschillende media. Ook bleken de gedragssoorten niet te verschillen tussen de media, met uitzondering van de gedragssoort ‘betrekken’. Het bleek dat er bij de baseline vaker de gedragssoort ‘betrekken’ werd gebruikt dan bij de online media. Er bleek geen verschil in het behalen van doelen tussen de media en ook was er geen verschil tussen de media zichtbaar in het behouden van de relatie tussen gesprekspartners. Conclusie: In dit onderzoek werden voor de invloedstijlen en de meeste gedragssoorten geen verschillen gevonden wanneer invloed plaatsvond via e-mail, Instant Messaging en offline contact. Ook toont dit onderzoek geen verschillen in het behalen van doelen en het behouden van de relatie tussen e-mail, Instant Messaging en offline contact. Deze resultaten suggereren dat het Invloedmodel® potentie heeft om effectief te worden toegepast bij de online media: e-mail en Instant Messaging.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent418330
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKan het door Bureau Zuidema gebruikte Invloedmodel®, effectief worden toegepast via online communicatie?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsInvloed; Invloedmodel®; e-mail; Instant Messaging; face-to-face; beïnvloeden; invloedstijlen; gedragssoorten; overreden; overbruggen; stellen; inspireren; wegbewegen; trainer; Bureau Zuidema; Zuidema
dc.subject.courseuuToegepaste cognitieve psychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record