Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVermande, M.
dc.contributor.advisorValk, I. van de
dc.contributor.authorBakker, A.
dc.contributor.authorHanssen, R.
dc.contributor.authorLensen, A.C.
dc.contributor.authorSteinhaus, M.A.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:02:28Z
dc.date.available2015-05-01T17:02:28Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19904
dc.description.abstractDit longitudinale onderzoek heeft zich gericht op de relatie tussen victimisatie door peers in groep 6 en een aantal internaliserende problemen bij slachtoffers een jaar later. De onderzochte internaliserende problemen zijn gevoelens van angst, depressieve gevoelens, gevoelens van eenzaamheid (verdeeld in vriendschapsnominaties door peers en connectedness ratings), een laag zelfbeeld en psychosomatische klachten. Bovendien is gekeken naar een mogelijk interactie-effect van sekse. Uit een multipele hiërarchische regressie-analyse is gebleken dat victimisatie door peers significant effect heeft op alle internaliserende problemen, behalve connectedness ratings. Bovendien rapporteren gepeste meisjes significant meer internaliserende problemen dan gepeste jongens, met uitzondering van connectedness ratings. De huidige studie sluit af met een aantal sterke punten en beperkingen, implicaties voor de praktijk en aanbevelingen voor toekomstig onderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent398140
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van victimisatie door peers op internaliserende problemen: Een longitudinaal onderzoek
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsvictimisatie, peers, internaliserende problemen, regressie-analyse, basisschool
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record