Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDammers, S.
dc.contributor.advisorWijnroks, L.
dc.contributor.authorKoenen, M.M.M.
dc.contributor.authorElbertsen, W.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:02:03Z
dc.date.available2015-05-01T17:02:03Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19865
dc.description.abstractEr is weinig bekend over het impliciet leerproces, visueel statistisch leren (VSL) bij mensen met een verstandelijke beperking (VB). VSL is een aangeboren mechanisme waardoor mensen in staat zijn onbewust hun omgeving te structureren en begrijpen. Aangezien verondersteld wordt dat VSL onafhankelijk is van intelligentie, is het juist voor mensen met een VB een belangrijk mechanisme. De populatie mensen met een VB wordt gekarakteriseerd door zijn heterogeniteit. Het is niet alleen nodig om inzicht te krijgen in VSL bij mensen met een VB, maar specifiek te kijken naar een VB met een bijkomende beperking (zoals een auditieve beperking; AB), een stoornis (zoals een autisme spectrum stoornis; ASS) of een VB van specifieke etiologie (zoals Downsyndroom; DS). VSL is onderzocht door figurenreeksen te tonen in een makkelijke en moeilijke conditie. Tijdens de habituatiefase werden participanten gevoelig gemaakt voor de temporele relatie tussen figurenparen. In de testfase werd nagegaan of participanten onderscheidt maakten in kijktijd tussen oude, bekende reeksen en nieuwe reeksen. Verwacht werd dat participanten gemiddeld langer zouden kijken naar de voor hen nieuwe, onbekende reeksen. Enkel de ASS groep laat geen verschil in kijktijd zien tussen oude en nieuwe reeksen. De resultaten impliceren dat de AB en DS groep, in tegenstelling tot de ASS groep, in staat zijn temporele relaties waar te nemen. Verder onderzoek is nodig om hardere uitspraken te kunnen doen over VSL bij mensen met een VB met een bijkomende beperking, stoornis of een VB van specifieke etiologie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent540582
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleKunnen mensen met een verstandelijke beperking visueel statistisch leren?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsVisueel statistisch leren, verstandelijke beperking, auditieve beperking, autisme spectrum stoornis, Downsyndroom, etiologie.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record