Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.H.
dc.contributor.authorHoogerland, A.J.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:01:58Z
dc.date.available2015-05-01T17:01:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19863
dc.description.abstractGetalbegrip is een voorspeller voor de rekenvaardigheid van kinderen en volwassenen. Binnen getalbegrip wordt het symbolische en non-symbolische getalbegrip en mapping onderscheiden die elk een verschillende rol spelen in de relatie tussen getalbegrip en rekenvaardigheid. De samenhang tussen symbolisch getalbegrip en rekenvaardigheid bij kinderen wordt onderzocht door het bereken van de correlatie van de prestaties op een symbolische vergelijkingstaak en getallenlijntaak en op de UGT. Bij volwassenen wordt de correlatie tussen symbolisch en non-symbolisch getalbegrip en mapping en de rekenvaardigheid bepaald door het afnemen van vergelijkingstaken met verschillende symbolische en non-symbolische condities en de TTR. Bij kinderen blijkt het symbolisch getalbegrip positief samen te hangen met rekenvaardigheid. Bij volwassenen wordt een positieve relatie gevonden tussen mapping en rekenvaardigheid. Naast getalbegrip is het afstandseffect een voorspeller voor rekenvaardigheid. Het afstandseffect is gemeten met electro-encephalografie in de verschillende condities van de vergelijkingstaak bij de verschillende afstanden klein, gemiddeld en groot. Een Repeated Measured Anova geeft een hoofdeffect voor afstand in al de verschillende condities en voor de verschillende afstanden. Er wordt ook een correlatie gevonden tussen het afstandseffect en getalbegrip. Een grote afstand tussen de te vergelijken hoeveelheden een een betere voorspeller voor rekenvaardigheid dan een kleine afstand. Geconcludeerd wordt dat mapping en het vergelijken van getallen met grote afstanden tot elkaar sterke voorspellers zijn van rekenvaardigheid bij volwassenen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent426911
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe relatie tussen getalbegrip en rekenvaardigheid bij jonge kinderen en adolescenten
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGetalbegrip; rekenvaardigheid; non-symbolisch; symbolisch; mapping
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record