Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.H.
dc.contributor.authorZegers, M.A.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:01:53Z
dc.date.available2015-05-01T17:01:53Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19854
dc.description.abstractRecent wordt geopperd dat het onderwijs zich moet aanpassen aan de behoeften en talenten van kinderen met ADHD. Het is onduidelijk of creativiteit een van deze talenten is. In huidig onderzoek is nagegaan of kinderen met aandachtsproblemen creatiever zijn dan kinderen zonder aandachtsproblemen en of de relatie tussen aandachtsproblemen en creativiteit wordt gemedieerd door inhibitie en gemodereerd door intelligentie. Uit 401 kinderen uit groep 6 van een scholenstichting in een stad in het midden van Nederland zijn 23 kinderen met aandachtsproblemen en 20 controlekinderen geselecteerd. De onderzoeksgroep bestond uit 27 jongens en 16 meisjes met een gemiddelde leeftijd van 9.96 jaar (SD = .32). Creativiteit, aandachtsproblemen, inhibitie en intelligentie zijn gemeten. De resultaten tonen aan dat er geen verschil is in de mate van creativiteit tussen kinderen met en zonder aandachtsproblemen. Er is een zwakke positieve correlatie gevonden tussen creativiteit en inhibitie. Er zijn geen correlaties gevonden tussen aandachtsproblemen en inhibitie en tussen creativiteit, aandachtsproblemen en intelligentie. Er is geen mediërend effect van inhibitie en geen modererend effect van intelligentie gevonden op de relatie tussen aandachtsproblemen en creativiteit.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent439031
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleCreativiteit bij kinderen met aandachtsproblemen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsCreativiteit; aandachtsproblemen; inhibitie; intelligentie.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record