dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Boerma, T. | |
dc.contributor.advisor | Blom, E. | |
dc.contributor.author | Rehorst, E. | |
dc.date.accessioned | 2015-05-01T17:01:44Z | |
dc.date.available | 2015-05-01T17:01:44Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19841 | |
dc.description.abstract | In dit non-experimenteel vergelijkend onderzoek is gekeken naar de relatie tussen selectieve en volgehouden aandacht en het effect van meertaligheid op deze beide aandachtfuncties. Aan dit onderzoek namen 49 meertalige en 49 eentalige Nederlandse kinderen deel uit het regulier basisonderwijs in de leeftijd van vijf tot negen jaar. Selectieve aandacht betrof het vermogen om de volledige aandacht te richten op een doelstimulus terwijl weerstand werd geboden aan alle andere stimuli. Selectieve aandacht werd gemeten door middel van de aandachtscore op de Visual Sky Search. Volgehouden aandacht betrof het richten van aandacht op taakaspecten gedurende een langer tijd en werd gemeten middels een score voor accuratesse op de Continuous Performance Test (CPT). In overeenstemming met eerder onderzoek werd een positieve correlatie gevonden tussen selectieve aandacht en volgehouden aandacht, waarbij dit verband niet verschilde voor eentalige en meertalige kinderen. In tegenstelling tot de verwachtingen bleef een significant verschil tussen eentalige en meertalige kinderen op selectieve en volgehouden aandacht afzonderlijk uit. Gezien het experimentele karakter van het onderzoek is onderzoek naar de externe factoren noodzakelijk om nadere conclusies te kunnen trekken over de sterkte van de correlatie en invloed van de meertaligheid op selectieve en volgehouden aandacht waarbij gecorrigeerd wordt voor balans in meertaligheid, sociaal economische status en taalbegrip. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 349808 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Het Effect van Meertaligheid op Selectieve en Volgehouden Aandacht | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Selectieve Aandacht, Volgehouden Aandacht, Meertaligheid | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |