Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlom, E.
dc.contributor.advisorWijnroks, L.
dc.contributor.authorWoertman, E.A.M.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:01:38Z
dc.date.available2015-05-01T17:01:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19830
dc.description.abstractVolgens de Gezondheidsraad komen aandachtsproblemen vier keer vaker voor bij jongens dan bij meisjes. In dit onderzoek is onderzocht of er een verschil was tussen meisjes en jongens van vijf tot en met acht jaar oud in hun vermogen tot executieve aandacht, volgehouden aandacht en selectieve aandacht. Als specifiek naar deze drie componenten wordt gekeken, blijkt uit onderzoek dat meisjes hier beter in zijn dan jongens, maar dat jongens een snellere reactietijd behalen dan meisjes. Om het vermogen tot executieve aandacht te meten, werd de ‘Flanker taak’ afgenomen. Het vermogen tot volgehouden aandacht werd middels de 'Continuous Performance Task' gemeten en het vermogen tot selectieve aandacht middels de ‘Visual Sky Search’. Enkel bij de volgehouden aandachtstaak wat betreft nauwkeurigheid werd een verschil gevonden, in het voordeel van meisjes. De scores van de aandachtstaken waren echter gerelateerd aan leeftijd. Wanneer een correctie werd uitgevoerd voor deze variabele, bleek zowel voor nauwkeurigheid als reactietijd geen verschil tussen meisjes en jongens wat betreft executieve aandacht, volgehouden aandacht en selectieve aandacht. Deze resultaten waren tegenstrijdig met de resultaten van eerdere onderzoeken. Wellicht heeft het verschil in doelgroep en uitgevoerde aandachtstaken een rol gespeeld in de tegenstrijdige resultaten. Het huidige onderzoek vormt aanleiding tot vervolgonderzoek naar de invloed van leeftijd op aandacht. Ook kan het betekenisvol zijn om naar de drie desbetreffende aandachtstaken samen te kijken in plaats van naar de afzonderlijke taken. Tot slot kan het wenselijk zijn om meer onderzoek uit te voeren naar de constructvaliditeit van verschillende aandachtstaken, zodat de betrouwbaarheid van verschillende aandachtstaken vergroot kan worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent160307
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Verschil tussen Meisjes en Jongens in het Vermogen tot Aandacht: een Onderzoek bij Nederlandse Kinderen van vijf tot en met acht Jaar.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsexecutieve aandacht, volgehouden aandacht, selectieve aandacht, geslacht
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record