Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKleijn, R.A.M. de
dc.contributor.advisorSchaaf, M. van der
dc.contributor.authorVroegrijk, A.M.C.
dc.date.accessioned2015-05-01T17:01:34Z
dc.date.available2015-05-01T17:01:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/19818
dc.description.abstractIn dit onderzoek is gekeken op welke aspecten de perceptie van feedback verschilt tussen docenten en studenten en welke verklaringen hiervoor gevonden kunnen worden. Er is kwantitatief en kwalitatief explorerend survey-onderzoek verricht onder 18 hbo-afstudeerkandidaten en hun afstudeerbegeleiders naar verschillen in perceptie van feedback op drie variabelen, te weten 1) Hoeveelheid en timing van feedback, 2) Kwaliteit van feedback en 3) Gebruik van feedback. Op basis van literatuuronderzoek is een tweetal factoren geselecteerd (Kennis van beoordelingsprocedures en – criteria en Communicatie & betrokkenheid) waarvan is onderzocht of en in hoeverre deze factoren samenhang vertonen met perceptie van feedback. Er is gebruik gemaakt van parallelle vragenlijsten bestaande uit 33 itemvragen en 9 aanvullende open vragen. Voor de kwantitatieve analyse van de itemvragen zijn non-parametrische toetsen gebruikt. De antwoorden op de open vragen zijn gereduceerd door open codering. Significante verschillen zijn gemeten tussen de percepties van docenten en studenten op alle onderzochte variabelen. Het perceptieverschil van de hoeveelheid feedback en de timing van de gegeven feedback vertoont samenhang met de mate waarin de student op de hoogte is van de gehanteerde beoordelingsprocedures en -criteria bij het schrijven van een afstudeerscriptie, alsmede van de manier waarop de docent met de student communiceert en betrokkenheid toont. Het kwalitatieve onderdeel van het onderzoek bevestigt de gevonden verschillen maar biedt geen eenduidige verklaring voor de gevonden samenhang tussen de variabelen van feedback en de onderzochte factoren die samenhangen met deze verschillen. Het onderzoek bevat belangrijke limitaties waar rekening mee gehouden moet worden bij verdere interpretatie en gebruik van de resultaten van dit onderzoek. Vervolgonderzoek naar de gevonden resultaten is aan te bevelen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent215610
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleFeedback in interactie: Onderzoek naar de verklaring van verschillen in perceptie van feedback tussen docenten en studenten bij afstudeerbegeleiding in het hoger onderwijs.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsFeedback; perceptie; afstudeerbegeleiding; hbo
dc.subject.courseuuOnderwijskundig ontwerp en advisering


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record